E-mail segmentatie en een goede campagne flow werkt voor Kips.

In een voorgaande case van Kips hebben we de succesvolle samenwerking met EffectiveProfiles laten zien. De tweede activatie voor Kips had als doel: binnen drie weken zo veel mogelijk kwalitatieve deelnemers werven voor de Kips borrelpakket winactie. We hebben deze campagne niet alleen veel informatie van consumenten ontvangen, ook hebben we veel nieuwe e-mailadressen verzameld. Hoe? Dat leggen we je graag in deze case uit.

E-mailmarketing nog steeds nummer één.

We starten de case met een aantal feiten. Thuiswinkel.org heeft onderzoek gedaan naar e-mail gedrag van Nederlanders, hieruit blijkt dat:

  • 93% van de Nederlanders is ingeschreven op minimaal 1 nieuwsbrief
  • We minimaal 86 nieuwsbrieven per week ontvangen
  • We gemiddeld 1 tot 6 keer per dag onze mail checken
  • 75% heeft weleens een aankoop gedaan n.a.v. een nieuwsbrief
  • 61% schrijft zich uit voor een nieuwsbrief als de inhoud niet aansluit bij zijn of haar behoeften

Een aantal jaar geleden voorspelden voor marketeers dat e-mail (commerciële nieuwsbrieven) in de toekomst niet meer voor het gewenste resultaat zou zorgen. Alles blijkt minder waar, want e-mail is nog steeds het nummer 1 kanaal om aandacht te trekken en conversies & sales te genereren. Op geen enkel ander kanaal ligt het conversieratio zo hoog als bij e-mail. Toch laten we hier nog veel kansen liggen, we kunnen én moeten e-mail nog effectiever inzetten om ervoor te zorgen dat je opvalt tussen de massa.

Hoe hebben we dit voor Kips aangepakt?

Er is gekozen om niet de gehele Kips doelgroep te targetten. Daarom zijn we aan de slag gegaan met een groep klantprofielen (audiences) in EffectiveProfiles. We hebben een groep klantprofielen aangemaakt waarvan wij verwachtten dat ze geïnteresseerd zouden zijn in de propositie. Middels A/B testing hebben we deze groep vergeleken met de controlegroep en hebben we de nieuwsbrief verstuurd. Een volgende stap in de campagne was om de winactie onder de aandacht te brengen met advertising op social media. De deelnemers die de nieuwsbrief hebben ontvangen, zijn uit de targeting groepen gefilterd.

Kips winactie campagne flow:

De resultaten.

Met deze aanpak hebben we de meest succesvolle campagne voor Kips behaald. Hieronder een aantal van de resultaten:

  • 3.170 deelnemers
  • 1.228 nieuwsbrief inschrijvingen
  • 1.460 deelnemers vanuit e-mail
  • 1.548 deelnemers vanuit social media
  • Veel nieuwe insights m.b.t. aankoopgedrag en gezinssamenstelling

De nieuwe insights hebben we opgeslagen in EffectiveProfiles en kunnen we gebruiken bij een volgende campagne.

De resultaten uit e-mail:

 Open Rate (OR)Click Through Rate (CTR)Click To Open Rate (CTOR)Conversie %Kosten/deelname
Controle groep29%13%32%5%€ 0,056
Gesegmenteerde groep50%34%46%20%€ 0,015

Deelnemers per kanaal (e-mail/social) en targeting groep:

Campagne dashboard uit EffectiveProfiles:

Welke conclusies hebben we getrokken?

  1. Door slechts 8,47% van de e-mailbase te mailen zijn we in staat geweest om 25% van alle conversies via e-mail te realiseren. De kosten per deelname zijn bij de gesegmenteerde groep ruim 71% lager. Personalisatie en relevantie bieden loont!
  2. E-mail en social media vulden elkaar in deze campagne erg goed aan wat betreft het genereren van deelnames. De kosten per deelname zijn gemiddeld 10x hoger via e-mail, daarom raden we aan om social media in te zetten na de e-mailcampagne (en dus de deelnemers vanuit e-mail uit de targeting groep te filteren). Zo wordt het social media budget een stuk efficiënter ingezet.

Wat jij kunt doen:

  • Gebruik klantdata om de inhoud van je e-mails persoonlijk te maken en beter af te stemmen op jouw klanten
  • Gebruik de inzichten en gedragsvoorspellingen (uit tools zoals EffectiveProfiles) om meer conversie uit je e-mailmarketing te halen
  • Zorg ervoor dat je resultaten doormeet, een goede campagneflow inricht en op deze manier je marketingbudget efficiënt inzet om het maximale resultaat te behalen
  • Vraag bij elke activatie naar extra waardevolle informatie, sla deze data op profielniveau op en gebruik deze data op een later moment om conversie te verhogen

Benieuwd wat we voor jou kunnen doen?
Neem contact op en we helpen je graag verder!