Van een WeCreate brainstorm tot influencermarketing

terug

De vier stappen voor een succesvolle La Place
recruitmentcampagne

Van een WeCreate brainstorm tot influencermarketing

Image
terug

De vier stappen voor een succesvolle
La Place recruitmentcampagne

Van een WeCreate brainstorm tot influencermarketing

Image

De opdracht

Tijdens de WeCreate brainstorm zijn er verschillende ideeën uitgewerkt voor een wervingscampagne om zomerkrachten en vakantiemedewerkers voor La Place te werven. Het doel van de campagne was het werven van sollicitaties en medewerkers voor een groot aantal La Place vestigingen voor de zomer van 2019. De volgende campagne onderdelen zijn ingezet:

Onze oplossing

Naar aanleiding van de opdracht vanuit La Place is er een brainstormsessie georganiseerd met verschillende personen uit het La Place klantteam, recruitment coördinators van La Place en een focusgroep bestaande uit 3 jongeren die de doelgroep representeren. Met deze groep hebben wij de ideeën uiteindelijk getoetst en meegenomen wat zij belangrijk vinden voor een (bij)baan.

Campagneflow 1: social advertising

De kick-off van deze campagne bestond uit een aantal advertenties op Facebook, Instagram en Instagram Stories waarin de USP van La Place werd uitgelicht ‘De Lekkerste Bijbaan van Nederland.’ Deze werden ook gepubliceerd op Google Display. Vanuit de social en Google campagne zijn de volgende resultaten behaald.

Weergaven4.053.405
Klikken16.813
Sollicitaties205

Campagneflow 2 La Place Quiz

Om de doelgroep te laten zien wat voor leuke werkgever La Place is én om data-gegevens af te vangen, is de Quiz campagne voor La Place ingezet. Om moeilijk bereikbare La Place vestigingen te voorzien van medewerkers werd er in de Quiz gevraagd of personen in het bezit waren van een rijbewijs. Deze personen konden geretarget worden voor de snelweglocaties. Daarnaast werd de Quiz ingezet om meer awareness voor werken bij La Place te creëren. In de Quiz werden 5 vragen gesteld die met 2 opties beantwoord konden worden. Het resultaat werd via e-mail gestuurd en gaf aan wat voor type jij bent in de keuken; sterrenkok, chef in spé of de magnetron koning. Ook is de vacaturelink toegevoegd in de mail, zodat deelnemers direct konden solliciteren. De Quiz heeft onderstaande resultaten opgeleverd.

Gemiddelde CTR1,38%
Klikken10.777
Deelnemers1.222

Campagneflow 3 Influencer campagne

Om de brand awareness voor het werken bij La Place te verhogen, zijn er drie influencers met een groot bereik uitgenodigd om een dag lang content te creëren voor La Place. Dit leverde, naast een groot bereik en veel engagement, ook veel leuke content op, zoals foto’s, Instagram Stories, een vlog over het werken bij La Place en een blog die alle positieve aspecten van dit werk uitlicht. Dit onderdeel van de campagne heeft gezorgd voor een groot aantal nieuwe bezoekers op de website én deelnames aan de Quiz.

Bereik345.282
Engagement rate5,70%
Nieuwe websitebezoekers388

Campagneflow 4 Ambassadeurscampagne

Om de huidige werknemers van La Place aan te sporen om ook nieuwe werknemers te werven, is er een referral campagne opgezet: de La Place Squad! De vestiging met de meeste aangeworven sollicitanten won een uitje met de vestiging. Op 10 april zijn ambassadeursboxen, gecreëerd door WeConnect, met flyers, posters, buttons en visitekaartjes verzonden naar alle La Place vestigingen. Deze riep op tot een wedstrijd tussen alle filialen welke medewerkers het meeste nieuwe collega’s konden werven. Deze Squad Challenge heeft uiteindelijk 116 sollicitaties opgeleverd.

EffectiveProfiles

Gedurende deze landelijke wervingscampagne heeft er een pilot voor EffectiveProfiles gedraaid. Dit Customer Data Platform verzamelt data vanuit alle digitale kanalen. Zo kunnen we 360 graden klantprofielen maken, audiences creëren en deze look a liken + implementeren in de online campagnes. Tijdens de landelijke wervingscampagne zijn alle deelnemers van de Quiz gekoppeld aan deze tool. Hierdoor konden er audiences gerealiseerd worden die in het bezit waren van een rijbewijs. Deze zijn doorgevoerd in de social advertising en zijn er look a like groepen van gemaakt, zowel van de rijbewijsbezitters als alle deelnemers van de Quiz. Vanuit de vorige resultaten kan geconcludeerd worden dat de implementatie van EffectiveProfiles heeft geleid tot een stijging van relevante sollicitaties, zowel op de reguliere als snelweglocaties én is er een directe stijging van het aantal quizdeelnemers.

SmartWeb

Via SmartWeb, onze website personalisatie tool, is er een exit pop-up geactiveerd op de website werkenbijlaplace.nl. Voordat personen de website wilden verlaten, werd er gevraagd of zij de La Place Quiz nog wilden invullen. Daarnaast is er via SmartWeb ook een pop-up ingesteld, zodat personen bij het opnieuw bezoeken van werkenbijlaplace.nl hun sollicitatie konden afmaken. De implementatie van SmartWeb heeft positieve resultaten opgeleverd. Zo zijn er in totaal 105 directe sollicitaties geweest en 50 extra quizdeelnemers.

Conclusie

De La Place wervingscampage heeft gezorgd voor 438 gemeten sollicitaties. Naast dat dit een heel goed resultaat is, heeft de campagne ook gezorgd voor een dataverzameling van 8.918 profielen in EffectiveProfiles die in de toekomst kunnen worden ingezet bij het maken van nieuwe targetgroepen voor een vervolgcampagne. La Place was zeer tevreden met dit resultaat en benoemt dan ook: “Dankzij de campagne en de tools van WeConnect, waren we in staat om meer awareness te creëren voor ons Employer Brand én om nog specifieker onze doelgroep te targetten. Een win-win situatie wat betreft kosten en effectiviteit.”

FlowAantal directe sollicitaties
Social advertising + Google Display205
La Place Quiz45
Influencer campagne3
Ambassadeurscampagne116
Integratie SmartWeb105

Deel deze case

Arthur Samson
Maxime Lammerts

Community & Activation Manager


Lijkt het je leuk om bij ons te werken?

Bekijk onze vacatures!

naar vacatures
Arthur Samson
Maxime Lammerts

Community & Activation Manager


Lijkt het je leuk om bij ons te werken?

Bekijk onze vacatures!

naar vacatures