Wat zet je in voor jouw merk: Instagram Live of Facebook Live?

Wat zet je in voor jouw merk: Instagram Live of Facebook Live?


Dat de meeste social kanalen een Live optie hebben is geen nieuws meer. Wat begon bij Blab, Meerkat en Periscope, is vorig jaar als functie uitgerold bij Facebook en wordt inmiddels al veel gebruikt om engagement te vergroten. En dat is niet zonder reden: naar Live video’s wordt zo’n 3 keer langer gekeken en zelfs 10 keer meer gereageerd dan bij normale video’s (bron: Hootsuite). Ook Instagram Live is met zijn half jaar al een doorgewinterde feature in social media-land en wint snel aan populariteit. Genoeg redenen voor merken die toch al op Instagram en Facebook actief zijn om hier creatief op in te spelen. Maar voor welk platform kies je? Tijd om de kenmerken van beide livestream opties op een rijtje te zetten.

Hoe werkt het?
Bij zowel Instagram als Facebook zet je de in-app camera aan en ben je simpelweg met een druk op de knop ‘live’. Wat je vervolgens deelt, kan gaan van behind the scenes en optredens tot mini-vlogs en Q&A’s. Gebruikers krijgen, wanneer toegestaan, push notificaties als een merk of persoon die ze volgen live is. Tijdens de live-sessie is te zien hoeveel mensen meekijken en kunnen de kijkers reageren en liken. Het grote voordeel van Live gaan, is dat zichtbaarheid en het bereik vergroot worden doordat de livestream prioriteit krijgt in de feed op Facebook én in de stories bovenin Instagram. Ook geeft Instagram suggesties van live video’s die populair zijn of bij de gebruiker in de buurt worden uitgezonden, wat het makkelijker maakt om te connecten met nieuwe kijkers die wellicht geïnteresseerd zijn in je merk.

Bij zijn is meemaken – of niet?
Een groot verschil tussen Facebook en Instagram live is de mogelijkheid (of het ontbreken ervan) om de livestream op te slaan. Zo moet je op Instagram tijdens de live-sessie inschakelen of je mist de boot. De uitzender heeft daarna de mogelijkheid om de video naar de camerarol te exporteren, maar deze is niet via Instagram terug te kijken en daarbij gaan ook de likes en reacties verloren. Dit lijkt zowel een kracht als een zwaktepunt van Instagram Live. Dat de video verdwijnt, creëert namelijk FOMO (Fear Of Missing Out) en triggert gebruikers om in te schakelen. Daarnaast geeft het verdwijnen van de video Instagram Live hetzelfde laagdrempelige en spontane karakter als dat van Snapchat. Aan de andere kant sluit het niet aan bij de het idee dat we in deze tijd graag zelf bepalen wanneer en wat we kijken en zou een Livestream ook naderhand nog veel views en reacties kunnen opleveren. Dit is wel het geval bij Facebook, waar de livestream kan worden opgeslagen op de pagina van de uitzender. Daarmee verliest Facebook dan weer de magie van het live zijn: iets samen met de kijker in hetzelfde moment beleven.. er is beide wat voor te zeggen.

Betrokkenheid of bereik?
Omdat de video op Facebook Live beschikbaar blijft, kan deze langere periode nog bekeken en geadverteerd worden. Facebook maakt het daarnaast mogelijk om je livestream in te plannen en fans een herinnering te sturen. Wel zo leuk als er al vanaf het begin kijkers zijn! Daarnaast is het goed om de populariteit van beide platformen in het achterhoofd te houden; Instagram loopt daarin met 3,2 miljoen Nederlandse gebruikers nog ver achter op de 10,4 miljoen van Facebook (bron:
Marketingfacts). Het is daarom aannemelijk dat je met Facebook een groter organisch bereik creëert. Ga je voor een sterke betrokkenheid? Dan is het misschien beter om voor Instagram Live te gaan. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de engagement ongeveer 4 keer hoger is bij Instagram (bron: Business Insider).

Ook goed om te weten:

 Instagram LiveFacebook Live
PlatformiOS/ Android appiOS/Android app, mobile web, desktop
Maximale duur60 minuten4 uur
Video lifetimeVerdwijnt na de livestreamKan op de pagina komen
Video omschrijvingNeeJa (bij de post en notificaties)
ReagerenHartjes, reactiesLike, love, haha, wow, sad, angry, reacties
FiltersNeeJa
AnalyticsKijkersaantalUitgebreide video statistieken

Dus wat kies je?
Dit hangt uiteraard af van je doelgroep, het soort campagne en wat je ermee wil bereiken. Instagram Live lijkt op dit moment nog voornamelijk te worden gebruikt om persoonlijke en spontane content te bieden. Facebook Live heeft momenteel meer mogelijkheden om content te maken voor merken dat bovendien langer zichtbaar blijft. We zijn dan ook benieuwd hoe deze functies in de toekomst verder ontwikkeld zullen worden; toch zijn er al genoeg leuke opties om Live voor merken in te zetten!

Zo hebben we voor Cêlavíta bijvoorbeeld een erg succesvolle Facebook live-sessie gedaan als onderdeel van de ‘Stamppot Kookwedstrijd’-campagne. Tijdens de live-video werd gestemd op het lekkerste stamppotrecept van alle inzendingen door te reageren met verschillende emoticos. Ook na de live-sessie was dit nog een aantal dagen mogelijk onder de post, waardoor het bereik en de belangstelling groter werden én veel conversatie ontstond met de fans over hun favoriete gerechten. In dit geval was Facebook Live dus de meest geschikte keuze, omdat de stemactie, met emoticons, langer door kon gaan en de reacties en likes bewaard bleven. Een leuke manier om de campagne mee af te sluiten! Je kunt hier meer lezen over de case.

Ben je benieuwd hoe Facebook Live of Instagram Live ingezet kan worden voor jouw merk? Kom langs voor een kop koffie en we bespreken graag de mogelijkheden.

Deel deze post

Anouk van Noord

Webcare specialist & Social media/ communicatie stagiaire

Anouk van Noord

Webcare specialist & Social media/ communicatie stagiaire