Waarom je vandaag nog moet starten met audience based marketing

Waarom je vandaag nog moet starten met audience based marketing.


Wat is audience bases marketing?

Audience based marketing is letterlijk vertaald: marketing gebaseerd op jouw doelgroep en wordt ook wel customer identity management genoemd. Jouw klant wil zich geen nummertje, maar zich juist aangesproken voelen. Door tools zoals Google Analytics kunnen we consumenten onderscheiden door o.a. geslacht, leeftijd, locatie en websitegedrag maar we merken dat ook dit niet meer genoeg is.

3 redenen waarom je vandaag nog moet starten

We geven je 3 redenen waarom je vandaag nog moet starten met audience based marketing:

  • Persona building en 360 graden klantbeeld

Je ziet bij veel bedrijven dat ze met nieuwsbrieven segmenteren op geslacht, maar niet elke man of vrouw heeft dezelfde interesses, voorkeuren en gedragingen. Door deze te brede segmentgroep heb je de kans dat veel klanten zich niet aangesproken voelen en dus geen actie ondernemen. Met persona building verzamel je niet alleen demografische- en geografische gegevens van jouw klant, maar ook interesses, voorkeuren en gedragingen. Zo maak je gerichter gesegmenteerde groepen aan en verzend je jouw boodschap effectiever én relevanter.

Maar het kan nog effectiever. Bij een 360 graden klantbeeld worden niet alleen gegevens opgeslagen in groepen, maar worden ook persoonlijke profielen aangemaakt. Hierin worden alle touchpoints die de klant met jouw bedrijf heeft opgeslagen. Dit gebeurt realtime, zo ben je op ieder moment klaar om een campagne te starten.

  • Real time customer journey insights

Wil je jouw klant écht aanspreken, dan moet je niet alleen weten in welke gesegmenteerde groep hij of zij zit, maar ook op welk punt in de customer journey je klant zich bevindt. Met gerichte content kun je jouw klant leiden naar het doen van een aankoop, bijvoorbeeld door het bieden van passende aanbieding. Deze aanbieding moet natuurlijk wel passen bij de interesses en voorkeuren.

  • Omni channel approach

Analyseer de resultaten en verkregen data van eerdere campagnes en gebruik dit als startpunt voor je campagnes op andere kanalen. Insights die je uit je e-mailmarketing campagne krijgt, iemand klikt bijvoorbeeld op zonvakanties in de nieuwsbrief, kun je op Facebook retargeten met een zonvakantie advertentie. Zo creëer je een ultieme omni-channel ervaring.

Maak je marketing effectiever én relevanter en start vandaag nog met audience based marketing. Zo bedien je jouw klant pas echt optimaal.


Anouk Mourits

Marketing & Communicatie Specialist

Anouk Mourits

Marketing & Communicatie Specialist