Trend updates: nieuwe ontwikkelingen op Instagram, Snapchat & LinkedIn

terug

Trend updates:

Nieuwe ontwikkelingen op Instagram, Snapchat & LinkedIn

Image
terug

Trend updates:

Nieuwe ontwikkelingen op Instagram, Snapchat & LinkedIn

Image

Is de ene functie net gelanceerd, staat de volgende alweer op de planning. Kanalen als Instagram, Snapchat en LinkedIn zijn dagelijks in beweging om jou als gebruiker een nog betere ervaring te kunnen bieden. Dit biedt ook voor organisaties steeds meer mogelijkheden om in contact te komen met jouw doelgroep. In deze blog vertellen we je alles over de laatste Instagram, Snapchat en LinkedIn ontwikkelingen.

Instagram

In oktober bracht Instagram een compleet nieuwe app op de markt: Threads. Een camera first messaging app die inspeelt op de trend waarin het meer draait om besloten groepen en connecties met je beste vrienden. Toch ontwikkelt de Instagram-app zelf ook continu door:

1. Profielen meer privé
Tot voor kort was het gewoon mogelijk om alle foto’s van een openbaar Instagram-account te bekijken zonder zelf een account te hebben. Om de privacy van Instagram-gebruikers meer te waarborgen heeft het moederbedrijf Facebook besloten dit te veranderen. Voortaan kan iemand zonder Instagram-account alleen de eerste paar rijen foto’s op een openbaar profiel bekijken (Nu.nl). De rest van de foto’s kunnen alleen worden bekeken wanneer iemand een account aanmaakt. Een goede stap richting een stukje privacy.

2. Fake-news wordt herkenbaar
Instagram gaat maatregelen nemen tegen de verspreiding van fake-news. Ze gaan berichten met fake-news niet verbannen, wel worden ze voortaan voorzien van een label dat aangeeft dat de inhoud (deels) onjuist is. Instagram werkt samen met een onafhankelijke partij die voor hen aan fact-checking doet. Elk bericht dat wordt bestempeld als onwaar, zal van een label worden voorzien.

Ook krijgen Instagram-gebruikers een melding te zien wanneer zij een fake-news bericht willen delen. In deze melding wordt aangegeven dat het bericht wordt voorzien van een label waarin staat dat het bericht fake-news bevat. Dit geldt voor zowel Instagram feed foto’s als Stories.

3. Donkere modus
Zit je graag ’s avonds laat nog op Instagram? Dan is de nieuwe donkere modus functie van Instagram een handige voor jou. Smartphone gebruikers met iOS 13 of Android 10 krijgen wanneer ze hun telefoon op donkere modus zetten (via Instellingen > Beeldscherm & Helderheid > Donker), ook de Instagram-app in een donkere modus lay-out te zien. De app is in deze modus volledig in het zwart met witte tekst. Dit is beter voor je ogen dan het blauwe licht die de reguliere modus laat zien.

 
 

4. Nieuwe story-functies
Van nieuwe stickers tot filters: het lijkt wel of er dagelijks nieuwe Story features bijkomen:

  • Terug in de tijd-sticker: dit is eigenlijk gewoon een #throwback moment in story formaat. Wanneer je deze in stories opent, zie je direct foto’s of vriendschappen die op dezelfde datum, maar dan een (aantal) jaar geleden zijn gemaakt.
  • Gifjes als story-achtergrond: waar je eerst alleen losse gifjes aan een story kon toevoegen, is het nu ook mogelijk om een gifje te gebruiken als achtergrond van een story. Dit biedt je de mogelijkheid om snel een visueel aantrekkelijke story te maken. Ook is het erg handig wanneer je niet altijd nieuw story waardige content hebt om te plaatsen, maar wel dagelijks aanwezig wil zijn op het kanaal. Hieronder laten we zien hoe je dit doet.
  • Evenementen sticker: Instagram is (volgens Instagram-expert Jane Manchun Wong) een nieuwe stickeroptie aan het testen waarmee het mogelijk is om mensen uit te nodigen voor een evenement. Aan deze event-sticker kun je een titel, datum en locatie toevoegen en deze delen in jouw stories. Wanneer deze functie in Nederland wordt uitgerold, is nog niet bekend.

Snapchat

Het populairste kanaal onder jongeren van 13 – 24 jaar blijft groeien. In het derde kwartaal van dit jaar is wereldwijd het aantal gebruikers gestegen van 203 miljoen naar 210 miljoen gebruikers. Om het voor organisaties nog aantrekkelijker te maken om te adverteren op Snapchat, blijft het platform zich ontwikkelen:

Dynamische advertenties
Snapchat heeft namelijk aangekondigd dat de advertentiemogelijkheden binnen de app worden uitgebreid met dynamische advertenties. Met deze vorm van advertenties wordt het voor bedrijven eenvoudiger om d.m.v. templates productadvertenties te maken die er visueel aantrekkelijker uitzien. Ook worden advertenties bij eventuele gewijzigde beschikbaarheid of prijswijzigingen automatisch aangepast.

Uitgebreide targeting opties
Waar het eerst alleen mogelijk was om op basis van interesse of klantenlijsten te targeten kun je vanaf nu ook gebruikers te retargeten op basis van gebruikers die na jouw ad omhoog hebben geswiped of een ad hebben uitgekeken, gedeeld of opgeslagen. Dit wordt Snap Engagement genoemd. Het is ook mogelijk om een look a like audience te maken van het Snap Engagement-audience. Dit betekent dat Snapchat op zoek gaat naar soortgelijke gebruikers als die zich in het audience Snap Engagement bevinden.

Video ads tot 3 minuten
Daarnaast is het sinds kort mogelijk om video’s van maximaal 3 minuten te adverteren (tot voor kort was dit maximaal 10 seconden). Hierdoor heb je als organisatie meer tijd en ruimte om de boodschap over te brengen aan jouw doelgroep. Deze nieuwe functionaliteit zorgt er ook voor dat advertenties geoptimaliseerd kunnen worden op views van 15 seconden, in plaats van 2 seconden.

Campagnes op basis van bereik en frequentie
Het inkopen van advertenties op basis van bereik en frequentie geeft je als organisatie meer controle over het bereik dat je kunt behalen met een bepaald budget. Waar je normaal gesproken met een veiling mee doet en de hoogte van de CPM afhangt van het aantal advertenties dat op de app draait, bepaal je de CPM met een bereik & frequentie campagne van tevoren. Een groot voordeel, want je weet van tevoren al wat je bereik is en wat dit je gaat kosten.

LinkedIn

In vergelijking met de voorgaande sociale mediakanalen ontwikkelt LinkedIn zich wat minder snel, maar stil staat het zakelijke platform zeker niet. Er zijn drie nieuwe updates/functies:

  • Het aanmaken van een evenement: hiermee kun je als gebruiker jouw netwerk uitnodigen en aanwezigen op de hoogte houden van informatie over het evenement. Dit is niet het enige. Aanwezigen bij het event kunnen ook op de event-pagina foto’s delen met filters in het thema van het event of die lijken op die van Snapchat (Bron: Zigt).
  • Organisch bereik stimuleren: vanaf nu is het als bedrijf mogelijk om notificaties te s turen naar medewerkers op het moment dat je een bericht plaatst op de bedrijfspagina. Met deze functie kun je het berichtbereik organisch laten groeien door werknemers te attenderen op een nieuw bericht om hen zo te stimuleren het bericht te liken en te delen. Let op: deze functie wordt langzaam uitgerold, dus nog niet iedereen zal de functie kunnen gebruiken.
  • Til je bedrijfsprofiel naar een hoger niveau aan de hand van de ‘’completion meter’’. Je kent ‘m misschien wel van je eigen profiel: het metertje dat aangeeft hoe professioneel jouw LinkedIn profiel is. Ook bedrijfspagina’s worden vanaf nu voorzien van zo’n metertje.

    Wil jij als organisatie meer zichtbaar zijn en/of de interactie aangaan met jouw doelgroep op Instagram, Snapchat of misschien wel LinkedIn? Stuur een berichtje! Onze experts denken graag met je mee over een passende strategie en invulling van de content!

    Bronnen: 1, 2, 3, 4

    Deel deze blog

    Is de ene functie net gelanceerd, staat de volgende alweer op de planning. Kanalen als Instagram, Snapchat en LinkedIn zijn dagelijks in beweging om jou als gebruiker een nog betere ervaring te kunnen bieden. Dit biedt ook voor organisaties steeds meer mogelijkheden om in contact te komen met jouw doelgroep. In deze blog vertellen we je alles over de laatste Instagram, Snapchat en LinkedIn ontwikkelingen.

    Instagram

    In oktober bracht Instagram een compleet nieuwe app op de markt: Threads. Een camera first messaging app die inspeelt op de trend waarin het meer draait om besloten groepen en connecties met je beste vrienden. Toch ontwikkelt de Instagram-app zelf ook continu door:

    1. Profielen meer privé
    Tot voor kort was het gewoon mogelijk om alle foto’s van een openbaar Instagram-account te bekijken zonder zelf een account te hebben. Om de privacy van Instagram-gebruikers meer te waarborgen heeft het moederbedrijf Facebook besloten dit te veranderen. Voortaan kan iemand zonder Instagram-account alleen de eerste paar rijen foto’s op een openbaar profiel bekijken (Nu.nl). De rest van de foto’s kunnen alleen worden bekeken wanneer iemand een account aanmaakt. Een goede stap richting een stukje privacy.

    2. Fake-news wordt herkenbaar
    Instagram gaat maatregelen nemen tegen de verspreiding van fake-news. Ze gaan berichten met fake-news niet verbannen, wel worden ze voortaan voorzien van een label dat aangeeft dat de inhoud (deels) onjuist is. Instagram werkt samen met een onafhankelijke partij die voor hen aan fact-checking doet. Elk bericht dat wordt bestempeld als onwaar, zal van een label worden voorzien.

    Ook krijgen Instagram-gebruikers een melding te zien wanneer zij een fake-news bericht willen delen. In deze melding wordt aangegeven dat het bericht wordt voorzien van een label waarin staat dat het bericht fake-news bevat. Dit geldt voor zowel Instagram feed foto’s als Stories.

    3. Donkere modus
    Zit je graag ’s avonds laat nog op Instagram? Dan is de nieuwe donkere modus functie van Instagram een handige voor jou. Smartphone gebruikers met iOS 13 of Android 10 krijgen wanneer ze hun telefoon op donkere modus zetten (via Instellingen > Beeldscherm & Helderheid > Donker), ook de Instagram-app in een donkere modus lay-out te zien. De app is in deze modus volledig in het zwart met witte tekst. Dit is beter voor je ogen dan het blauwe licht die de reguliere modus laat zien.

    4. Nieuwe story-functies
    Van nieuwe stickers tot filters: het lijkt wel of er dagelijks nieuwe Story features bijkomen:

    • Terug in de tijd-sticker: dit is eigenlijk gewoon een #throwback moment in story formaat. Wanneer je deze in stories opent, zie je direct foto’s of vriendschappen die op dezelfde datum, maar dan een (aantal) jaar geleden zijn gemaakt.
    • Gifjes als story-achtergrond: waar je eerst alleen losse gifjes aan een story kon toevoegen, is het nu ook mogelijk om een gifje te gebruiken als achtergrond van een story. Dit biedt je de mogelijkheid om snel een visueel aantrekkelijke story te maken. Ook is het erg handig wanneer je niet altijd nieuw story waardige content hebt om te plaatsen, maar wel dagelijks aanwezig wil zijn op het kanaal. Hieronder laten we zien hoe je dit doet.
    • Evenementen sticker: Instagram is (volgens Instagram-expert Jane Manchun Wong) een nieuwe stickeroptie aan het testen waarmee het mogelijk is om mensen uit te nodigen voor een evenement. Aan deze event-sticker kun je een titel, datum en locatie toevoegen en deze delen in jouw stories. Wanneer deze functie in Nederland wordt uitgerold, is nog niet bekend.

    Snapchat

    Het populairste kanaal onder jongeren van 13 – 24 jaar blijft groeien. In het derde kwartaal van dit jaar is wereldwijd het aantal gebruikers gestegen van 203 miljoen naar 210 miljoen gebruikers. Om het voor organisaties nog aantrekkelijker te maken om te adverteren op Snapchat, blijft het platform zich ontwikkelen:

    Dynamische advertenties
    Snapchat heeft namelijk aangekondigd dat de advertentiemogelijkheden binnen de app worden uitgebreid met dynamische advertenties. Met deze vorm van advertenties wordt het voor bedrijven eenvoudiger om d.m.v. templates productadvertenties te maken die er visueel aantrekkelijker uitzien. Ook worden advertenties bij eventuele gewijzigde beschikbaarheid of prijswijzigingen automatisch aangepast.

    Uitgebreide targeting opties
    Waar het eerst alleen mogelijk was om op basis van interesse of klantenlijsten te targeten kun je vanaf nu ook gebruikers te retargeten op basis van gebruikers die na jouw ad omhoog hebben geswiped of een ad hebben uitgekeken, gedeeld of opgeslagen. Dit wordt Snap Engagement genoemd. Het is ook mogelijk om een look a like audience te maken van het Snap Engagement-audience. Dit betekent dat Snapchat op zoek gaat naar soortgelijke gebruikers als die zich in het audience Snap Engagement bevinden.

    Video ads tot 3 minuten
    Daarnaast is het sinds kort mogelijk om video’s van maximaal 3 minuten te adverteren (tot voor kort was dit maximaal 10 seconden). Hierdoor heb je als organisatie meer tijd en ruimte om de boodschap over te brengen aan jouw doelgroep. Deze nieuwe functionaliteit zorgt er ook voor dat advertenties geoptimaliseerd kunnen worden op views van 15 seconden, in plaats van 2 seconden.

    Campagnes op basis van bereik en frequentie
    Het inkopen van advertenties op basis van bereik en frequentie geeft je als organisatie meer controle over het bereik dat je kunt behalen met een bepaald budget. Waar je normaal gesproken met een veiling mee doet en de hoogte van de CPM afhangt van het aantal advertenties dat op de app draait, bepaal je de CPM met een bereik & frequentie campagne van tevoren. Een groot voordeel, want je weet van tevoren al wat je bereik is en wat dit je gaat kosten.

    LinkedIn

    In vergelijking met de voorgaande sociale mediakanalen ontwikkelt LinkedIn zich wat minder snel, maar stil staat het zakelijke platform zeker niet. Er zijn drie nieuwe updates/functies:

    • Het aanmaken van een evenement: hiermee kun je als gebruiker jouw netwerk uitnodigen en aanwezigen op de hoogte houden van informatie over het evenement. Dit is niet het enige. Aanwezigen bij het event kunnen ook op de event-pagina foto’s delen met filters in het thema van het event of die lijken op die van Snapchat (Bron: Zigt).
    • Organisch bereik stimuleren: vanaf nu is het als bedrijf mogelijk om notificaties te s turen naar medewerkers op het moment dat je een bericht plaatst op de bedrijfspagina. Met deze functie kun je het berichtbereik organisch laten groeien door werknemers te attenderen op een nieuw bericht om hen zo te stimuleren het bericht te liken en te delen. Let op: deze functie wordt langzaam uitgerold, dus nog niet iedereen zal de functie kunnen gebruiken.
    • Til je bedrijfsprofiel naar een hoger niveau aan de hand van de ‘’completion meter’’. Je kent ‘m misschien wel van je eigen profiel: het metertje dat aangeeft hoe professioneel jouw LinkedIn profiel is. Ook bedrijfspagina’s worden vanaf nu voorzien van zo’n metertje.

      Wil jij als organisatie meer zichtbaar zijn en/of de interactie aangaan met jouw doelgroep op Instagram, Snapchat of misschien wel LinkedIn? Stuur een berichtje! Onze experts denken graag met je mee over een passende strategie en invulling van de content!

      Bronnen: 1, 2, 3, 4

      Deel deze story

      Niels Leeuwenhoek
      Sandra Pipping

      Community & Activation Manager


      Lijkt het je leuk om bij ons te werken?

      Bekijk onze vacatures!

      naar vacatures
      Arthur Samson
      Sandra Pipping

      Community & Activation Manager


      Lijkt het je leuk om bij ons te werken?

      Bekijk onze vacatures!

      naar vacatures