Testcase: neem de consument mee in je verhaal

Testcase: neem de consument mee in je verhaal

Je kunt met elk content item dat je plaatst een nieuw onderwerp aansnijden. Dit zijn als het ware korte verhaaltjes die in één keer het gewenste effect moeten leveren. Een andere social strategie is met meerdere content items één groot verhaal vertellen. Met de juiste contentplanning en targeting neem je de consument mee in je verhaal en vergroot je de kans dat ze aan het einde van je verhaal die actie ondernemen waar jij met je verhaal op uit was. Zeker met dure of ingewikkelde producten die extra uitleg en overtuiging nodig hebben, is deze verhaal-strategie een uitkomst. Hoe het in zijn werk gaat, laat ik je zien aan de hand van een testcase.

De meeste van onze klanten zijn retailers en willen op social media een band opbouwen met hun doelgroep, ze leren kennen en inspireren om hen tot slot te converteren naar de webshop of fysieke winkel. Het opbouwen van een band is belangrijk om ervoor te zorgen dat dat de consument een terugkerende klant wordt.

Een band opbouwen met je doelgroep doe je door met ze in gesprek te gaan. Neem ze mee in je verhaal over je nieuwe collectie, een nieuw product of een maatschappelijk thema dat aansluit bij je merk.

Net als met het lezen van een boek, duurt het altijd even voordat je ‘lekker in het verhaal zit’. Voor je verhaal op social mag je dan ook gerust zes weken uittrekken. Zo geef je de consument de tijd om zich steeds sterker te verbinden aan je merk.

Connect

Start je verhaal met videocontent en genereer hiermee een groot bereik door 60% van je advertisingbudget in te zetten. Zie het als een trailer van je verhaal. Zorg dat je de kijker boeit. Dat je met deze content een groot bereik genereert is belangrijk. Voor het volgende hoofdstuk target je namelijk alleen de mensen die jouw ‘trailer’ hebben gezien.

Image

Engage

In deel twee van je verhaal wil je de doelgroep verder aan je verbinden. Zorg daarom dat de content betrokkenheid uitlokt. Laat ze ontdekken en geïnspireerd raken door content waar ze actief aan kunnen deelnemen. Een carrousel, foto-album, poll of canvas zijn optionele content vormen om in dit hoofdstuk te gebruiken. Zet vervolgens 30% van je advertisingbudget in voor retargeting van de mensen die je video content hebben gezien.

Image Image

Convert

Ondertussen heb je een kwalitatieve groep mensen in je vizier die je video content hebben gezien, betrokkenheid hebben getoond en daarmee bereid zijn om meer van je merk of product te willen weten. Het is tijd om deze groep mensen te targeten met content die hen verder leidt naar je webshop, actiepagina, online brochure etc. Effectieve contentvormen voor deze fase van de customer journey zijn een linkpost, collectie-advertentie, canvas-advertentie en lead-advertentie. Voor dit deel van je verhaal zet je 15% van je advertisingbudget in. In deze fase is het ook zinvol om UTM-tags toe te voegen. Daarmee kan je in Google Analytics zien hoe de doelgroep via de Facebook content haar reis verder voortzet op je website.

Image

Nurture

Gedurende je verhaal heb je continue contact met je doelgroep. Wellicht ontdek je op deze manier een vraag of opmerking die regelmatig terugkomt. Laat zien dat je naar je doelgroep luistert door content te plaatsen waarin je antwoord geeft op veel gestelde vragen.

Image

Deel deze story

Arthur Samson
Marjolein Slangen

Consultant


Ben je benieuwd hoe je jouw verhaal kunt vertellen?

We helpen je graag!

contact