Stap voor stap aan de slag met een social strategie

Stap voor stap aan de slag met een social strategie

Of je nu een eenmanszaak of start-up hebt of brandmanager of marketeer bent in FMCG … wanneer je serieus aan de slag gaat met een social strategie, wil je ook dat je hiermee succes(sen!) boekt. Maar hoe start je deze strategie op en hoe maak je hierin slimme keuzes? Welke kanalen zet je in? Hoe ga je het uitvoeren en hoe zorg je ervoor dat alle content dezelfde uitstraling heeft? En vooral: wanneer weet je of je ook daadwerkelijk resultaten boekt?

Via een aantal stappen wil ik je inspireren om met veel plezier jouw social strategie vorm te geven, of misschien wel te vernieuwen!

Terug naar de basis

Het lijkt soms wel of je zonder social kanalen ‘er niet bij hoort’, niet alleen privé, maar ook als (kleine) ondernemer. Echter, het lukraak aanmaken van een Facebookpagina of Instagram account, betekent niet dat het balletje vanzelf gaat rollen. Met wat uurtjes denkwerk vooraf kun je jouw strategie gaan invullen en een concreet uitvoerbaar plan maken dat als basis dient voor alle social werkzaamheden.

Brandkey workshop

Onze trajecten met nieuwe klanten starten we vaak met een brandkey workshop. In zo’n workshop gaan we op zoek naar de essentie van jouw merk en proberen we dit met elkaar te (her)definiëren. Als je weet wie je bent of misschien juist wil zijn, kun je vanuit daar je marketing/communicatie activiteiten beoordelen of dit past bij wie je bent en wat je wil uitstralen.

Enkele voorbeelden van elementen die we in een brandkey workshop bespreken:

  • De roots van de organisatie: waar kom je vandaan, wat is de expertise en wat is bijvoorbeeld de inspiratiebron geweest?
  • Hoe ziet de markt eruit waarin je je bevindt?
  • Wie is je doelgroep: wat beweegt hen en hoe kun je deze groep afbakenen?
  • Waar staat je merk voor: waar geloof je in en wat is de missie?
  • Waarmee onderscheid jouw onderneming zich met de rest van de markt?
  • Hoe wil je dat anderen over je denken?
  • Op welke manier wil je communiceren en wat wil je uitstralen?

Door diep in te gaan op zulke elementen, kom je tot de kern van jouw organisatie. Tegelijkertijd biedt dit veel inspiratie voor de verhalen die je online wil gaan vertellen.

Social branding

Social of online branding gaat verder dan enkel de huisstijlgids en het hanteren van de juiste tone of voice. Hiermee kun je gaan bouwen aan de merkidentiteit en persoonlijkheid en jouw merk een karakter gaan geven. Daarom is het ook zo belangrijk dat je van te voren goed in je hoofd hebt wat je wil gaan uitstralen en welke boodschap je over wil brengen.

Een brandkey workshop is daarom niet alleen nuttig om als basis te gebruiken voor een social strategie, maar is de essentie en hét uitgangspunt voor alle marketing/communicatie activiteiten. Met het invullen van de brandkey en het doorlopen van de volgende 5 stappen kun je jouw social strategie gaan invullen.

‘Start where you are. Use what you have. Do what you can.’ — Arthur Ashe

Vorm je strategie met deze 5 stappen

Stap 1: Doel

Zonder doel ben je nergens. Waarom wil je graag actief zijn op social en waar werk je naar toe? Wil je vooral traffic genereren naar de website, wil je het enkel gebruiken voor leadgeneratie of wil je vooral een plek zijn waar jouw doelgroep met elkaar in gesprek kan gaan? Of wat dacht je van de rol als inspirator of misschien wil je wel invloed uitoefenen op het (koop)gedrag van de doelgroep. Denk bij het formuleren van je doel ook terug aan de brandkey en welke boodschap je over wil brengen.

Stap 2: Doelgroep

Weet wie jouw doelgroep is: wat beweegt hen, wat zijn de interesses en waar liggen de behoeften? Dit helpt om content te gaan maken, maar ook om deze doelgroep als target group te gebruiken in advertising. Een goede manier om je doelgroep te bepalen, is om na te denken over een persona.

Stap 3: Content

Nu komt het creatieve werk: wat voor content ga je maken en welke kanalen ga je inzetten?

    Rubrieken
    Het verhaal dat je wilt vertellen kun je onderverdelen in verschillende categorieën oftewel rubrieken (ook vaak content thema’s of dialooglijnen genoemd). De rubrieken zijn terugkerende thema’s waarbinnen je content kunt maken, vaak in een zelfde soort format. Voorbeelden van rubrieken van een specerijenmerk kunnen zijn: recepten, achter de schermen, tips van een expert en fan content. Vervolgens kun je ook de frequentie van de rubrieken bepalen, zodat er een goede afwisseling is. De rubrieken dienen vervolgens als basis voor een maandelijkse contentkalender.

    Visuele uitstraling
    Je social kanalen zijn een visitekaartje voor je merk/onderneming, daarom wil je dat dit er gelikt uit ziet. Leg in je social strategie vast hoe je content eruit moet zien. Voor extra hulp, zie ook het
    artikel “In 5 stappen naar een visuele lijn”.

    Kanalen
    De keuze voor een social kanaal is onder andere afhankelijk van de aanwezigheid van jouw doelgroep en het doel wat je hebt bepaald bij stap 1. Meer is niet altijd beter en het social landschap ontwikkelt zich snel. Blijf je dus niet blind staren op 1 specifiek kanaal. Zo was Instagram aanvankelijk vooral geschikt voor visual branding en awareness. Tegenwoordig is Instagram ook steeds meer het kanaal waar conversies plaatsvinden, door features als ‘swipe up’ in stories, Instagram Shopping en de mogelijkheid om click ads in te kopen.

    Denk hierbij ook aan welke rubrieken geschikt zijn voor specifieke kanaal features als Stories en IGTV. Tenslotte kun je nadenken over hoe je social kanalen passen in de andere middelenmix en hoe deze met elkaar samenwerken.

Stap 4: Mediabudget

Wanneer je investeert in content, wil je ook dat dit gezien wordt. Daarom kan het slim zijn om te investeren in betaald bereik. Adverteren op Facebook en Instagram is relatief goedkoop én je kunt heel nauwkeurig jouw doelgroep bereiken. Houd ook hierbij altijd het doel in je achterhoofd. Wil je vooral traffic naar de website: investeer dan in een clickcampagne. Wil je vooral views voor een video, gebruik een videocampagne welke is geoptimaliseerd voor zoveel mogelijk videoweergaven. Wanneer je niet bekend bent met adverteren, kan deze stap groot of moeilijk aanvoelen. Echter, met een klein budget kun je al flinke resultaten boeken! Neem gerust contact met ons op met al jouw vragen, voor een advertising workshop of het uitbesteden van social campagnes.

Stap 5: Meten!

Enorm belangrijk is om regelmatig een analyse te maken van jouw social content. Welke content was succesvol en welke niet? En welke content zorgde ervoor dat jouw beoogde doelstellingen werden bereikt? Deze learnings kun je gebruiken om bijvoorbeeld de content aan te scherpen, de middelenmix te herzien en uiteindelijk de strategie te optimaliseren.

Als je op dit punt bent, heb je de kern van jouw social verhaal op papier én heb je deze strategie doorvertaald in een concreet plan. Je kunt aan het werk!

Een aantal praktische tips!

Tenslotte wil ik je nog een paar praktische tips meegeven:

  • Geef het de tijd om je social strategie te laten slagen. Maar, soms is het ook nodig om je strategie te herzien of aan te scherpen. Dat geeft niet, want ook uit het niet-slagen van je strategie, kun je conclusies trekken. Uitproberen, A/B-testen, analyseren, vernieuwen … dat maakt social zo leuk. Wat niet werkt, doe je een volgende keer op een andere manier!
  • Luister naar je doelgroep! Weet wat er bij hen speelt en ga actief de dialoog aan zodat je ook online een social brand bent! Wees dus nieuwsgierig, neem je volgers mee in jouw verhaal en bied een luisterend oor. Ook de content kun je aanpassen op de wensen en behoeften van jouw doelgroep. Zie ook onze do’s & don’ts op het gebied van webcare.
  • Maak gebruik van slimme tools: gebruik op Instagram een vast filter om al je foto’s een zelfde look te geven, plan je content in met tools als Hootsuite of Onlypult en werk met collega’s samen in een content-review tool. Ook belangrijk: monitor wat er online gebeurt met een monitoringtool als OBI4wan en zet alerts aan zodat je altijd op hoogte blijft.
  • Wij van WeConnect vertellen ook graag verhalen. Aan onze klanten, maar ook aan de klanten van onze klanten. Hierbij zetten we ons strategic framework in: de Connected Journey. Hiermee begeleiden we consumenten in een funnel van awareness (connect), naar engagement, conversie en nurture via advertising, een social media aanpak, e-mailmarketing en data driven marketing. Hoe je dit concreet kunt toepassen in een campagne verhaal, lees je in deze testcase van GROHE.

Niets staat je nu meer in de weg om aan de slag te gaan en ik wens je vooral heel veel plezier!

Deel deze story

Arthur Samson
Mieke Prins

Teamleider Community & Activation Management


Heb je vragen?

Neem gerust contact met ons op.

contact