Snapchat: Kort en Krachtig

Snapchat: Kort en Krachtig


We zijn steeds sneller afgeleid en nemen geen tijd voor lange videocontent. Snapchat speelt slim in op onze korte aandachtspanne met Snap Ads die niet langer dan 10 seconden mogen duren. Wij geven je in deze blog een aantal tips om het beste uit je Snapchat campagne te halen!

Webdesigners kennen hem al langer, ‘de vijf seconde toets’. De vijf seconde toets is een toetsmethode waarbij een participant een foto van een webpagina vijf seconde lang te zien krijgt. Daarna wordt de foto verwijderd en moet de participant een aantal vragen beantwoorden over wat ze zich herinneren van de foto. De toets wordt gebruikt om te evalueren hoe duidelijk het doel en de content van een webpagina is.

Uit onderzoek van Microsoft Corp. blijkt dat onze aandachtspanne steeds korter wordt. De aandachtspanne is met 6 tot 8 seconden zelfs korter dan die van goudvissen, die zich 9 seconden kunnen concentreren. De leeftijdsgroep 18 tot 24-jarigen zijn het snelste hun aandacht kwijt.

Deze korte aandachtspanne vertaalt zich op social media al jaren naar kortere video content. De website Hubspot.com heeft een analyse gedaan van al hun video content en kwamen tot de conclusie dat hun populairste video’s op de vier grootste kanalen een gemiddelde lengte hadden van:
Instagram: 26 seconden
Twitter: 43 seconden
Facebook: 1 minuut
YouTube: 2 minuten

Van de social mediakanalen speelt Snapchat het sterkst in op onze verkorte aandachtspanne van 8 seconden. Via Snap Ads kun je je doelgroep bereiken middels video’s van 3 tot 10 seconden, waarbij Snapchat adviseert de video tussen de 4 en 7 seconden te houden. Perfect dus voor de doelgroep die snel is afgeleid! Niet geheel verrassend aangezien ruim 45% van de Snapchat users tussen de 18 en 24 jaar oud zijn.

Onze Snapchat campagnedata ondersteunt de tekenen van korte aandachtspanne en toont aan dat de gemiddelde schermtijd van een Snap Ad 0,971 seconde is. Maar hoe communiceer je binnen één seconde je boodschap en prikkel je de kijker om de video af te kijken?

1. Connect: Wat gaat er komen?
Geef de kijker in de eerste seconden van de video een kleine twijfel of ze de video wel weg willen klikken. Een propositie van iets moois/leuks/bijzonders dat gaat komen. In bovenstaand voorbeeld van Napoleon is het de belofte van een bijzondere reactie op een extreem zuur snoepje. Ook start de video met een groot merklogo, zodat zelfs de kijkers die na een seconde wegklikken toch het merk hebben gezien.

2. Engage: Waarom blijf je kijken?
Beloon de kijker met pakkende content! In dit geval een compilatie video met reacties op de zure snoepjes van Napoleon. De gekke bekken die worden getrokken na het eten van het zuurtje zorgen voor een grappige video die de USP’s van het product perfect weergeven (extreem zure snoep).

3. Convert: Wat is het doel van de campagne?
Communiceer het doel van de campagne met een call to action (CTA), in dit geval om mee te doen met de Le Brutal challenge. De toevoeging van het merklogo en de packshots zorgen tevens voor meer awareness van het (nieuwe) product.

Wil je meer informatie over Snap Ads? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag bij je volgende Snapchat campagne!

Deel deze post


Niels Leeuwenhoek

Creative

Niels Leeuwenhoek

Creative