Queens marktonderzoek

De opdracht.

Queens Vis, producent van diepvries visproducten, had het voornemen om een aantal wijzigingen door te voeren in hun Pangalicious-range. Daarbij ging het specifiek om aanpassingen van de fysieke verpakking, het design en het gewicht en de prijs per portie. Met deze veranderingen op het oog schakelde Queens onze hulp in om een marktonderzoek te doen. De doelstelling van dit onderzoek was om het potentiële afbreukrisico van de voorgenomen relaunch onder bestaande gebruikers van Pangalicious in kaart te brengen.

Robin van de Bruinhorst, Sales & Marketing Manager bij Queens:

“We wilden kijken in hoeverre onze huidige gebruikersgroep openstond voor wijzigingen van zowel de verpakking, de portiegrootte als het design van onze Pangalicious-range. Deze product range was inmiddels ruim 5 jaar op de markt en in die tijd waren er alleen wat design-wijzigingen doorgevoerd. Binnen het assortiment van Queens is Pangalicious ook één van de succesvolste product ranges, wat het extra spannend maakt om veranderingen door te voeren. Vandaar dat we er voor hebben gekozen om onderzoek te doen onder de Queens Facebook-fanbase, en bestaande gebruikers te vragen naar hun mening over de voorgenomen wijzigingen.

Pangalicious was tot op dat moment verpakt in zakken. De aanleiding om te kijken naar de verpakking was vooral de presentatie van de zakken in het schap. Zakken kunnen niet rechtop in het schap staan, wat ervoor zorgde dat de verpakkingen niet altijd goed zichtbaar waren. Daarnaast hoorden we regelmatig dat de portiegrootte van 150g aan de grote kant was. Om die reden wilden we beide vraagstukken onder de huidige gebruikers toetsen. Aangezien het design ook aan een update toe was, hebben we ook enkele nieuwe design-voorstellen aan de gebruikersgroep voorgelegd.’’

Onze oplossing.

EffectiveProfiles dataplatform
De doelgroep van het onderzoek bestond uit bestaande gebruikers van Queens. Om gericht en op een kostenefficiënte manier onderzoek te verrichten onder de juiste doelgroep, hebben we ons dataplatform EffectiveProfiles ingezet. Met EffectiveProfiles kunnen we data uit verschillende bronnen (bijvoorbeeld social media platforms, aankoopdata, CRM data, e-mail data, etc.) koppelen en unieke gebruikersprofielen creëren. Door EffectiveProfiles te koppelen aan de Facebookpagina van Queens waren we in staat om de voorgenomen productwijzigingen te peilen onder de huidige fans.

Facebook activaties
Om een goed beeld te krijgen van de huidige ‘fans’ hebben we activaties (waaronder ons Testpanel) ingezet en verrijkingsvragen gesteld over onder andere het koopgedrag en de koopfrequentie van Queens Pangalicious.

Smart Survey
De Smart Survey tool is een uitgebreide onderzoekstool binnen het EffectiveProfiles platform. De tool is gebruikt om nog meer te weten te komen over de deelnemers aan het testpanel. We hebben een uitgebreide vragenlijst ontwikkeld en uitgezet onder de testpanel-deelnemers. Deze zogenoemde ‘audience’ uit EffectiveProfiles is deels per e-mail, en deels met behulp van Facebook advertising benaderd om deel te nemen aan het onderzoek.

Onderzoeksdata en rapportage
In totaal hebben 399 Pangalicious-gebruikers binnen 4 dagen de vragenlijst volledig doorlopen. De data die voortkwam uit de survey is geanalyseerd en in samenwerking met marktonderzoekster Claudia Ros hebben we de onderzoeksvragen beantwoord. De resultaten van het onderzoek zijn in een uitgebreide en rapportage verder uitgewerkt en gevisualiseerd, waarbij ook gekeken is naar relevante significante verschillen tussen heavy, medium en light users en andere interessante achtergrondvariabelen.

Het resultaat.

Door middel van het onderzoek hebben we Queens inzicht gegeven in verschillende onderwerpen:

Gebruik en tevredenheid
Het onderzoek heeft diepgaande inzichten opgeleverd in usage & attitude-aspecten als koopgedrag, bereidingswijze, voorkeuren van de doelgroep voor bepaalde Pangalicious-varianten en tevredenheid met het Pangalicious-assortiment. Op het niveau van de tevredenheid is vooral ook gekeken naar wat de gebruikers belangrijk vinden en om welke redenen men Pangalicious waardeert.

Filet-grootte, prijs en verpakkingsvorm
We hebben in kaart gebracht hoe men de filet-grootte beoordeeld: zijn gebruikers tevreden, zijn de filets te groot of te klein? Daarnaast werd deze vraag uitgebreid met de prijs en verpakkingsvorm om te kijken wat bij verschillende prijs/inhoud/verpakking combinaties de voorkeur had.

Voorkeur nieuw design
Uit verschillende soorten designs (hier van 2 smaakvarianten) van verpakkingen kwam een duidelijke favoriet (design A) naar voren.

Productidee: nieuwe smaakvarianten
De gebruikers werden acht potentiële smaakvarianten voorgelegd. Hieruit kwam een duidelijke top 3 van meest aansprekende nieuwe smaken naar voren.

Robin van de Bruinhorst (Queens):

“De vragenlijst, het veldwerk en het rapport werden in vlot tempo opgeleverd, waarbij de uitkomsten in een zeer overzichtelijk en helder rapport waren uitgewerkt. De resultaten van het onderzoek hebben ons een duidelijk beeld gegeven van de meest aansprekende wijzigingen. Aan de hand daarvan hebben we Queens Pangalicious range gerelauncht. Inmiddels staan de nieuwe Pangalicious in doosjes in het diepvriesschap. En de eerste verkoopresultaten zien er veelbelovend uit!”

Heb jij ook een onderzoeksvraag en wil je snel betrouwbare inzichten laten genereren onder je eigen doelgroep?
Neem gerust contact met ons op!