Onze 5 best practices op Adwords

Onze 5 best practices op Adwords

We geven je 5 tips om te scoren in Google Adwords en helpen je om jouw campagnes naar een hoger niveau te tillen!

1. Segmenteer advertentiegroepen op basis van zeer gerelateerde zoekwoorden

Bundel enkel de meest gerelateerde zoekwoorden in één advertentiegroep. Zo passen sterk overeenkomende woordgroepen en broad modified zoekwoorden bij elkaar in een advertentiegroep. Op deze manier kun je een exact zoekwoord in een eigen advertentiegroep plaatsen.

2. Laat campagnetypen samenwerken

Om het bereik te vergroten, is het van groot belang om niet te focussen op één kanaal of netwerk. Bied je advertenties zowel via het display-netwerk als het zoeknetwerk aan. En gebruik de relevante campagnetypen (search, display, video, shopping en app) om op een relevante en onderscheidende manier in contact te komen met je doelgroep.

3. Segmenteer je campagnes op basis van device

Het gedrag en de intenties van iemand die op een smartphone zit, is vaak totaal anders dan iemand die browser via zijn laptop. Zo wordt er veel onderzoek gedaan via smartphones en tablets, en worden offertes en aankopen veelal via de desktop uitgevoerd. Door campagnes te segmenteren op basis van device, kunnen we specifiek per device optimaliseren en op maat budgetten toewijzen.

4. Shopping campagnes met prioriteiten op zoektermen

Wanneer er een zoekopdracht wordt opgevraagd zoekt Google Adwords overeenkomsten binnen productfeeds (kenmerken van een product). Zo worden relevante vertoningen gerealiseerd. Echter, niet alle zoektermen zijn even relevant of converteren even goed. Om grip te krijgen op de relevantie en de kans op conversie van de zoekopdrachten, moeten er uitsluitingslijsten en prioriteiten gegeven worden aan de shopping-campagnes. Zo kun je filteren welke zoektermen je wel of niet getarget wil hebben en wat je voor deze specifieke termen wil bieden. We geven je een voorbeeld.

Stel: je verkoopt rode Sparta damesfietsen en maakt een shopping campagne met daarin 5 van deze fietsen uit het assortiment van je website. Je maakt van hetzelfde assortiment een shopping campagne die je 1 keer dupliceert, zodat je 2 dezelfde campagnes hebt. Vervolgens wijs je de volgende prioriteiten toe met specifieke biedingen:

  • Hoge prioriteit, lage CPC’s, algemene uitsluitingen en uitsluitingen in, zoals +rood, +rode en +Sparta.
  • Lage prioriteit, hoge CPC’s en enkel algemene uitsluitingen.

Het effect wat hiermee bereikt, is als volgt: oriënterende zoektermen komen in campagne A voor waar we lager op bieden. De meer concrete zoektermen komen in campagne B voor en bieden we meer op. Dit zorgt ervoor dat we in meer veilingen worden getoond.

5. Toeschrijvingsmodel en conversie-instellingen aanpassen

Standaard worden conversies ingesteld op basis van het toeschrijvingsmodel ‘laatste klik’ en wordt elke conversie toegewezen. In de basis is dit prima, maar als je meer diepgang en kwalitatieve data omtrent het ‘pad’ naar conversies wil. Dan is het verstandig om het toeschrijvingsmodel aan te passen naar bijvoorbeeld position based of time decay. Het enkel toewijzen van een conversie per gebruiker, zorgt ervoor dat een zoekterm niet 1 klik en 3 conversies kan realiseren. 1 persoon die zich zowel aanmeldt voor de nieuwsbrief, als een aankoop doet. Dit kan verwarring brengen bij het optimaliseren en zorgt voor onjuiste biedingen. Daarnaast zorgt het aanpassen van het toeschrijvingsmodel ervoor dat niet alleen het laatst geklikte zoekwoord de conversie krijgt toegewezen. Maar ook dat alle ondersteunende zoekwoorden en targeting waardering krijgen.

Deel deze post

Arthur Samson
Arthur Samson

SEA / SEO – Strateeg en Specialist


Heb je vragen over advertising of ben je benieuwd hoe jij meer uit jouw advertentiecampagnes kunt halen?

We helpen je graag!

contact