Nieuwe social media app Vero: wat betekent dit voor de andere social media platforms?

Wat betekent de komst van Vero voor andere social media platforms?


Je hebt er vast al iets over gehoord: het nieuwe social media platform Vero. Alhoewel, echt nieuw is het niet meer. Vero werd gelanceerd in 2015 en positioneert zich als een ‘truly social network’, zonder data mining en algoritmes, waardoor de consument niet wordt “lastig gevallen” met advertenties. Sinds de opkomst van Vero waren de verwachtingen van de consument erg hoog over deze applicatie. Zelfs zo hoog dat deze een serieus concurrent kon worden voor Facebook en Instagram. Nu, 3 jaar later, begint Vero zich pas te ontpoppen en beginnen de volgers flink toe te nemen. Een goede reden om alle ins en outs van deze applicatie op een rijtje te zetten!

Wat is Vero precies?

Vero is een social media app die claimt helemaal ‘echt’ te zijn, wat tevens de Italiaanse vertaling is. Oprichter Ayman Hariri heeft deze app ontwikkeld om het directe probleem van de huidige consument aan te pakken omtrent social media platforms: advertenties en fake news. Vero beweert geen gebruik te maken van data mining en algoritmes die bijhouden wat je wel of niet te zien krijgt en in welke volgorde. Bij Vero is de content die je ziet écht, van jouw eigen connecties en op chronologische volgorde. (Bron: Vero)

Wat kun je delen via Vero en hoe onderscheid het platform zich?

Vero lijkt heel erg op Instagram, omdat de consument hierop ook foto’s en video’s kan delen. Daarnaast heeft deze app ook nog een aantal andere ingebouwde features. Zo kun je naast foto’s en video’s, ook muziek, links, films en series, boeken en locaties delen met jouw volgers. Volgers is trouwens niet het goede woord, want Vero maakt ook onderscheid in type volgers. Zo kun je ze labelen als goede vrienden, vrienden of kennissen. Dit omdat je natuurlijk je beste vrienden andere content wil laten zien dan bijvoorbeeld je collega’s. De mogelijkheid om meer content te kunnen delen dan bijvoorbeeld via Instagram komt voort uit de samenwerkingen van Vero met iBooks, Apple Music en Foursquare (Bron: Marketingfacts). Ook is het mogelijk om via Vero producten aan te schaffen zonder de applicatie te verlaten. Dit zorgt ervoor dat je via dit platform gemakkelijk online kunt winkelen, zonder het platform te verlaten.

Wordt Vero als geduchte concurrent gezien ten opzichte van andere social media?

Dat is een goede vraag. Vero bestaat al sinds 2015, maar was tot voor kort nog redelijk onbekend. Het design van Vero en de mogelijkheid om meer content te delen dan andere social media platforms zorgde er in de beginperiode voor dat vooral Cosplay members gebruik maakte van deze app. Zij deelden posts van hun ontwerpen, kostuums en grime-skills. Andere creatievelingen, zoals fotografen en tattoo-artiesten volgden. Vero kreeg, tot begin 2018, niet meer dan 200.000 volgers, maar daar kwam afgelopen maand verandering in. Het aantal volgers groeide afgelopen maand uit tot ongeveer 3 miljoen, waardoor er vele errors in de applicatie zijn ontstaan.
(Bronnen: Vero en Marketingfacts)

Of Vero een geduchte concurrent zal zijn, moet nog blijken. Het onderscheidende karakter van Vero ten opzichte van andere kanalen, is het ontbreken van advertenties en fake nieuws. De vraag is of deze USP’s voldoende onderscheidend zijn, wanneer de consument echt zal moeten gaan betalen voor deze applicatie. Alle social media kanalen zijn in het verleden begonnen zonder advertising en chronologische content. Zou de consument deze applicatie zo aantrekkelijk vinden, waardoor zij er uiteindelijk voor gaan betalen?
(Bron:Todd)

De toekomst van Vero

Dat de applicatie ineens zoveel volgers erbij heeft gekregen, maakt Vero zeker gevaarlijk voor andere social media platforms. Op Instagram pleiten veel volgers voor het overstappen naar Vero. Zo zijn er rond de 518.000 posts op Instagram geteld met de hashtag #Vero, waarvan de content van de berichten vooral doelden op het vergroten van de Vero-community. Of Vero het overleeft tussen de grote social media spelers zal moeten blijken. Wij zitten er in ieder geval bovenop en houden alle Vero ontwikkelingen nauwlettend in de gaten.

Deel deze post

Wil je meer weten over Vero en over de invloed hiervan op jouw social strategie?

Neem dan gerust contact op.

Maxime Lammerts

Community & Activation Manager