Instagram stories: de sleutel tot succes

Instagram stories: de sleutel tot succes

Stories, Snapchat begon ermee en nu heeft elk social platform ze. Waarvan de populairste Instagram, waar ook steeds meer bedrijven mee experimenteren. Met ruim 300 miljoen gebruikers wereldwijd zijn stories een geweldige manier om snel je beoogde doelen te bereiken.

Maar waar heeft Instagram Stories dit succes aan te danken? Ephemeral content, wat tijdelijke content is die direct of binnen 24 uur verdwijnt en slim inspeelt op FOMO (the Fear of Missing Out). Volgers bang om iets leuks of belangrijks te missen, daarnaast maakt de beperkte duur van een story het uitermate geschikt om mee te experimenten. Je kunt je eerste stories testen zonder al te veel designwerk te verrichten en dit maakt het laagdrempelig om te starten. Ook ben je door het gebruik van stories vaker zichtbaar voor je volgers dan als je alleen content op je feed plaatst.

Wij adviseren daarom om zo snel mogelijk te experimenten met stories en jezelf uit te dagen om creatief te zijn met deze contentvorm. Wij helpen je graag op gang met het onderstaande stappenplan:

1. Bepaal je doelen en strategie

De eerste stap is het bepalen van je doelen en wat je wil bereiken met de stories. Wat voor content wil je laten zien en wie gaat deze content maken? Stories zijn de ideale manier om het menselijke karakter van jouw organisatie te laten zien, bedenk daarom goed hoe je dit voor jouw organisatie kunt inzetten. Bedenk welke content jouw doelgroep graag wil zien, wat ze interessant vinden en wat opvalt.

2. Maak een contentkalender

Integreer de stories in je contentkalender voor Instagram. Welke content laat je op je feed zien en welke content is geschikt voor de stories? Hierbij kun je kijken welke medewerkers een leuke video kunnen maken, welke producten of situaties geschikt zijn voor een poll of welke bedrijfsprocessen je in een kijkje achter de schermen wil laten zien. De stories zijn ook een goede manier om nieuwe vormen van content te testen voordat je deze op je feed plaatst.

3. Bepaal een handboek met het design voor een story

Een story hoeft er niet heel gestyled uit te zien, maar het is wel belangrijk om standaard elementen terug te laten komen voor de herkenbaarheid. Hierbij kun je denken aan het noemen van de bedrijfsnaam (@jouw bedrijfsnaam), kleurgebruik in je stories of de plek waar je hashtags plaatst. In een stijlhandboek kun je de richtlijnen vastleggen, zodat jouw stories er consistent uitzien.

4. Ga aan de slag en experimenteer

Nu is het tijd om aan de slag te gaan! Laat jouw bedrijf eens op een andere manier zien en vertel het verhaal achter jouw merk en de mensen die er werken. Hiermee kun je jouw volgers op een andere manier bij je merk betrekken en bouw je een intensieve relatie op. Heb je een superleuke story gemaakt en wil je deze bewaren? Je kunt ‘m opslaan onder de archief-button, waardoor deze zichtbaar blijft op jouw profiel.

5. Meten is weten

Wat is het effect van het inzetten van Instagram stories? Meet en analyseer het succes en stuur waar nodig aan om de content effectiever te maken. Als je een zakelijk Instagram profiel hebt, kun je de stories terugvinden onder het kopje ‘’statistieken’’. Je vindt hier de stories terug tot 14 dagen, dus noteer deze in een spreadsheet en je hebt een duidelijk overzicht.

Kun je toch nog wel wat advies gebruiken? Wij helpen je graag bij het opzetten van een contentstrategie voor jouw Instagramaccount.

Deel deze post


Iris van Wijngaarden

Community & Activation Manager

Iris van Wijngaarden

Community & Activation Manager