Hoe ga je om met de Facebook newsfeed update?

Hoe ga je om met de Facebook newsfeed update?

Het zal je misschien niet ontschoten zijn, Facebook gaat een verandering aanbrengen in haar algoritme. De tijdlijn zal worden aangepast en hierbij zal de nadruk komen te liggen op ‘betekenisvolle sociale interacties’. In deze blog leg ik je uit wat de verandering precies inhoudt en wat je eraan kunt doen (of juist niet).

In plaats van artikelen of video’s van bedrijven te laten zien, zal er meer content getoond worden van familie en vrienden. De update is voornamelijk bedoeld om nepnieuws, clickbaitvideo’s en berichten die alleen passief worden geconsumeerd tegen te gaan. Dit zijn bijvoorbeeld posts waarbij de consument ‘gelokt’ wordt om te klikken. Het moet content zijn die de sociale interactie bevordert. Want, zo zegt Mark Zuckerberg “when we use social media to connect with people we care about, it can be good for our well-being.” Berichten die passief geconsumeerd worden hebben een negatief effect op gebruikers, stelt Zuckerberg. We kunnen dus meer content verwachten van vrienden, familie en groepen; family first! En daarnaast zal content waar zinvolle interacties op plaatsvinden prioriteit krijgen in de tijdlijn. Gebruik jij ook Facebook als middel om bereik en omzet te vergroten? Lees dan gauw verder hoe je zichtbaar kunt blijven op de tijdlijn van je fans.

1. Het ligt misschien voor de hand, maar écht belangrijk: creëer waardevolle en goede content waar je doelgroep in geïnteresseerd is. Iets wat hen verder helpt, wat ze leuk vinden om te zien of waar ze iets van leren. Speel in op de emotie van je fan.

Denk bijvoorbeeld ook aan een stappenplan of een handleiding, dit soort type content wordt vaker gedeeld omdat mensen elkaar graag willen helpen.

Zorg voor interactie onder je content, denk goed na over de relevantie van de content voor je fans en bedenk goed of je content geschikt is om conversaties uit te lokken.

2. Creëer live video’s, er wordt goed op gereageerd en die reacties zijn precies waar het nieuwe algoritme op Facebook prioriteit aan geeft. Facebook zal veel reacties en inhoudelijke discussies belonen. Denk bijvoorbeeld aan een Q&A live video met een specialist, waar fans vragen kunnen stellen.

3. Sluit andere kanalen niet uit. Maak Facebook onderdeel van je strategie, wanneer je dit nog niet doet, maar bekijk ook de mogelijkheden van andere kanalen zoals e-mail of Instagram.

Moet je nu drastische veranderingen doorvoeren of is er reden tot paniek? Nee!

Evalueer je content en denk na of je op dit moment het juiste doet om je fans aan te spreken. Als uit je resultaten blijkt dat je op dit moment een goede engagement rate behaald, en je het gevoel hebt dat je er genoeg aan doet om de engagement aan te gaan met je fans, don’t worry. Misschien zal je zelfs profiteren van deze verandering! Houd de prestaties van je content goed in de gaten en pas je strategie aan als je ziet dat er veranderingen plaatsvinden in de resultaten.

Bovendien, stelt John Hegeman, ontwerper van het veilingsysteem achter Facebook’s advertentienetwerk, zullen de nieuwe plannen weinig effect hebben op de plek waar advertenties getoond worden of de mate waarin ze vertoond worden. Ook John Loomer stelt dat deze update naar verwachting nauwelijks impact zal hebben op geadverteerde content.

Wil je graag relevante content op jouw pagina? Wij kunnen je helpen! Neem contact met ons op en we gaan aan de slag om de juiste contentstrategie voor jouw bedrijf uit te werken.

Deel deze post


Niki Davidse

Community & Insights Manager

Niki Davidse

Community & Insights Manager