Highlights van The Social Conference 2018

Highlights van The Social Conference 2018

Met #deletefacebook trending had The Social Conference, die eigenlijk in het teken van data en Artificial Intelligence stond, geen betere timing kunnen hebben om de toekomst van social media marketing te bediscussiëren. Hoe kun je je social- en datastrategieën optimaliseren? En welke ontwikkelingen worden door de social goeroe’s voorspeld? Lees snel de vijf belangrijkste highlights in onze blog!

1. Data data data

De onmisbaarheid van data in een goede social strategie, daar hoeven we het niet meer over te hebben. Maar hoe je data effectief in kan zetten, is soms nog best een uitdaging. De wereld verandert te snel om plannen te blijven maken, daarom is continu testen en optimaliseren van groot belang. Danny Oosterveer vertelt dat data een integraal onderdeel van het nieuwe ontwikkelingsproces is. Waarbij elke nieuwe versie getest wordt. Hij geeft een drietal tips.

  • Kies ten eerste je eigen attributiemodel: waar reken je de conversie aan toe? Social heeft vaak een ondergeschoven rol, maar goed meten en controleren helpt bij het verdedigen van het social bestaansrecht.
  • Zijn tweede tip is om de beperkingen te accepteren, wees creatief! Vul de gaten op: probeer waar je niet kunt meten, door bijvoorbeeld survey’s te onderzoeken hoe de consument met je merk in aanraking is gekomen. Zo verbind je de touchpoints met elkaar.
  • Kijk als laatste verder dan euro’s. Social is een uitermate geschikt kanaal voor storytelling en om thema’s binnen de ‘why’ van je organisatie te laden. Dit laat zich niet altijd uitdrukken in euro’s, maar is daarom niet minder waardevol.

Voorbeelden van de inzet van image-analysis toonden ons later dat we op het gebied van de mogelijkheden met data, het topje van de ijsberg nog niet eens gezien hebben. Hier wordt AI ingezet om beelden te analyseren en trends en positief of negatief sentiment rondom je brand te ontdekken. Hoe gebruiken mensen jouw product en is dit consistent met je brand identity?

Ook het panel van vier award-winnende social media managers van ING, Chocomel, Lidl en Efteling, bespraken de relevantie van data en statistiek aan de hand van de stelling ‘Social content wordt beter zonder statistieken’. Eensgezindheid ontstond over het belang van ad recall, ad recognition, bereik en views: door statistieken kun je onderzoeken wat aanslaat bij de doelgroep en of je effort resultaten oplevert. Ook hier werd benadrukt: kijk verder dan alléén de statistieken en kijk ook naar de waarde van de content en het verhaal voor je merk.

2. Social content

We zijn er allemaal mee bezig; de uitdaging van social media om relevant te zijn als merk in een landschap wat overvol is met informatie en waar Facebook streng toekijkt op de content die we plaatsen. Hoe val je nog op in de massa en zorg je ervoor dat jouw content gezien wordt? Laten we beginnen met ‘real time is real money’: het inhaken op relevante gebeurtenissen is niet meer weg te denken op social. Door op het juiste moment in te haken kun je opvallen in de crowd en veel personen bereiken. Dé sleutel tot een succesvolle inhaker: wees onvoorspelbaar en creëer het onverwachte, wees congruent en match merk met moment en zorg voor een goede timing: now is wow!

Naast inhakers, wil je natuurlijk ook dat je organische content op social een mooi bereik behaalt. Door de verandering van de Facebook timeline, wordt dit steeds moeilijker. Hoe kun je hier tóch voor zorgen? Het belangrijkste is het genereren van ‘meaningful interactions’, waarbij je moet zorgen voor long-form comments, shares mét engagement, shares naar Messenger en reacties op reacties.

Maar wil je écht zeker weten dat jouw content gezien wordt en overkomt zoals je bedoeld hebt? Lifehunters liet ons zien hoe zij helpen bij het optimaliseren van campagnevideo’s door middel van neuro-research. Op basis van gezichtsuitdrukkingen kunnen zij zien wat de aandacht van personen is en welke emoties naar boven komen. Hiermee kun je bijvoorbeeld zien wanneer een commercial te technisch of schokkend is, maar ook welke shots in de commercial veel aandacht krijgen en uitgelicht moeten worden. Met deze kennis kan de commercial worden aangepast, waardoor je de kijkers optimaal kunt betrekken bij je content en je de boodschap écht kunt overbrengen. Een toffe ontwikkeling waar we de komende jaren nog veel van zullen zien!

3. Het social speelveld

Hoe ontwikkelt het social speelveld zich komende jaren? Een vraagstuk waar menig social media marketeer zich dagelijks mee bezighoudt. Een aantal voorspellingen werden gedaan tijdens het panel over New Networks: ‘giganten’ als Facebook, Instagram en Youtube verdwijnen niet meer zomaar van het speelveld. Met de data en learnings die bijvoorbeeld Facebook in zijn bezit heeft, kunnen ze ieder nieuw idee béter nadoen. Zo hebben ze het Snapchat al moeilijk gemaakt door de Instagram Stories succesvol in te zetten. Een ander punt is de integratie van Facebook in ons dagelijks leven: je bent bij veel andere apps ingelogd met Facebook en hebt geen zin om allemaal nieuwe accounts aan te moeten maken. De kracht van de massa laat zien dat het heel moeilijk is om als nieuwe app tussen de dagelijkse standaard apps te komen. Het antwoord van de social media managers op de vraag waar in 2018 het meeste budget op ingezet wordt, was dan ook redelijk eenduidig: budgetwise op Facebook en contentwise op Youtube. Notitie hierbij is dat bij veel organisaties Instagram vaak nog het ‘ondergeschoven kindje’ is en dat daar in 2018 verandering in gaat komen.

4. Integratie van een omnichannel strategie

Hét keyword van 2017: omnichannel. En hoewel er veel over gesproken werd en het de gemoederen flink beziggehouden heeft, lukt het veel bedrijven nog niet goed om een steady, continue omnichannel strategie in te blijven zetten en vol te blijven houden. Een aantal tips om hier verandering in te brengen:

  • Stel ten eerste een omnichannel manager aan, iemand die de teams samenbrengt en de omnichannel strategie bewaakt.
  • Definieer daarnaast de belangrijkste touchpoints en blijf deze journey aanscherpen en heroverwegen – niet nieuw, maar wel belangrijk om op de agenda te blijven houden.
  • Last but not least: plan campagnes over de kanalen en teams heen door niet vanuit het kanaal te denken, maar vanuit de boodschap.

Een mooi voorbeeld van een merk waar goed vanuit de boodschap wordt gedacht is Patagonia. Hun duidelijk geformuleerde boodschap is drieledig: ‘build the best product’, ‘cause no unnecessery harm’ én ‘use business to inspire and implement solutions to the environmental crisis’. Deze boodschap is door alle communicatie heen voelbaar. Alles staat in het teken van goede producten waar je lang mee kunt doen en het stimuleren van respectvol omgaan met de producten. Zo gaan zij op skipistes langs om je te helpen met het repareren van je spullen, zetten zij zich in om de rivieren in Europa te redden en adverteren ze in The New Yorker met ‘Don’t buy this jacket’: koop alleen een nieuwe jas als je oude écht niet meer gebruikt kan worden. Een mooi voorbeeld hoe van duidelijke boodschap die over alle kanalen en landen voelbaar is.

5. Kijkje in de social toekomst: chatbots, artificial intelligence & meer

Wat heeft de toekomst voor ons in petto? Chatbots, artificial intelligence (AI) en virtual reality gaan we steeds vaker zien en zullen door meer merken worden ingezet. Vooral chatbots hebben al een belangrijke rol ingenomen in het social landschap. Dit leent zich goed voor bedrijven waaraan veel mensen vragen stellen die regelmatig terugkomen.

Daarnaast is de verwachting dat binnen 1 à 2 jaar de Google Home’s en Alexa’s van Amazon zijn ingeburgerd in de meeste huishoudens. Het social media landschap zal blijven veranderen en wij zijn benieuwd hoe het er over 2 jaar uitziet. Onze grote conclusie van The Social Conference 2018 is dat begrijpen, betrekken, voelen en gedragen waarbij het gaat om de intensieve interactie tussen merk en mens en social blijft daarvoor het beste kanaal!

Deel deze post

Anouk de Jong

Social media consultant

Iris van Wijngaarden

Community & Activation Manager