Hebben de aanpassingen op Facebook impact op jouw merk?

Hebben de aanpassingen op Facebook impact op jouw merk?

De nieuwsstroom rondom de Facebook-pixel en de commotie over het verkrijgen van data voor het retargeten van doelgroepen is eindelijk een beetje tot rust gekomen. Na de ophef rondom Facebook, waarbij Mark Zuckerberg himself op het matje werd geroepen bij het Amerikaanse Congres inzake het Cambridge Analytica schandaal rondom Trumps president verkiezingscampagne, zijn er direct ook maatregelen getroffen door Facebook om data met betrekking tot klantenbestanden (custom audiences) in te perken. Reden tot paniek? Zeker niet!

Hoe zat het ook alweer?

Facebook is allang geen platform meer, waarbij je alleen door middel van aanwezigheid en leuke content de resultaten kunt bereiken die je voor ogen hebt. Sterker nog, het duurt niet lang meer voordat Facebook alleen nog maar een betaald platform betreft. Wil je als merk je doelgroep kunnen bereiken met jouw boodschap? Dan moet je jezelf wel verdiepen in betaald adverteren op Facebook. Je ontkomt er dan ook niet aan om de Facebook-pixel te installeren, omdat je als bedrijf ook wilt weten wat je inzet uiteindelijk heeft opgeleverd. Is die Facebook-pixel dan echt zo slecht? Nee, maar je moet wel duidelijk communiceren naar je doelgroep en gebruikers wat je precies doet met de data die je ontvangt.

Custom audiences

Na alle commotie heeft Facebook besloten om een aantal zaken anders in te gaan richten. Zij vinden het belangrijk om het vertrouwen van de gebruikers weer terug te winnen en hebben daarom besloten om een aantal aanpassingen door te voeren rondom de custom audiences. Een custom audiences is een doelgroep die je hebt opgesteld op basis van data die je bijvoorbeeld hebt verkregen uit de Facebook-pixel, zoals wie er recentelijk je website hebben bezocht. Ook zijn dit bijvoorbeeld e-mailadressen die je hebt verzameld van je klanten, maar wie je graag ook via Facebook wilt bereiken met jouw content. Deze data kun je in Facebook invoeren, om zo jouw doelgroep te targeten. Via de bereiks-inschatting, bij het creëren van een advertentie, krijg je inzicht in hoe groot de doelgroep is en wat voor budget je bijvoorbeeld achter je doelgroepen kunt zetten om je prospects en klanten te bereiken.

Aanpassingen

Wat zijn dan precies de aanpassingen die Facebook heeft doorgevoerd en wat heeft dat voor impact voor jou als merk?

Normaal kon je op basis van je benchmark en de bereiks-inschatting in de Admanager inschatten wat de resultaten voor je campagne zullen zijn. Facebook heeft nu de mogelijkheid van de bereik-inschatting van custom audiences verwijderd. Hierdoor krijg je van te voren niet langer een schatting van Facebook over hoe groot de doelgroep is en wie je kunt bereiken middels welk budget.

Niet alleen in de Admanager is deze wijziging zichtbaar, ook in je Audience Insights en Audience Manager zul je zien dat de grootte van je doelgroep niet langer zichtbaar is.

Ook is er een beperking gekomen op het aantal custom audiences die je per dag mag aanmaken. Facebook vraagt aan adverteerders, bij het aanmaken van een custom audience, of de gebruiker specifiek toestemming heeft gegeven voor het gebruik van het e-mail voor advertising doeleinden.

Geen reden tot paniek

Gaan we de bereiks-inschatting van Facebook dan helemaal niet missen? In het begin natuurlijk wel. Als je bij het instellen van je advertenties direct kunt zien wat de doelgroepgrootte is en wat het potentieel bereik is, dan is dat natuurlijk wel erg handig. Het betekent echter niet dat nu deze functionaliteit weg is en we geen inzicht meer hebben in hoeveel mensen je nu precies kunt bereiken tegen welk budget. Met het bijhouden van onze benchmarks per merk en van de markt in zijn geheel, kunnen we zeker nog inschatten wat voor resultaat we kunnen verwachten. En als je gebruik maakt van e-mailadressen vanuit CRM-bestanden, dan weet je ook hoe groot deze doelgroep is. Het is ook niet onmogelijk om te achterhalen hoeveel mensen je nu precies bereikt nadat ze op jouw website zijn geweest. Met de juiste analytische tools, een kritisch oog en de juiste berekeningen, komen we een heel eind!

Heb je nog aanvullende vragen over de recente wijzigingen van Facebook? Neem dan eens contact met ons op. We denken graag met je mee!

Deel deze post

Lizzy van Stein

Community & Activation Manager