Zowie van den Goorbergh Personalisatie

Even voorstellen: Zowie van den Goorbergh

Even voorstellen: Zowie van den Goorbergh, nieuwe Web Personalisatie & Optimalisatie specialist bij Connect!

Zowie van den Goorbergh Personalisatie & Optimalisatie

Inmiddels is hij alweer twee maanden bij ons aan de slag en helemaal ingeburgerd bij Connect, maar we willen jullie graag officieel voorstellen aan onze nieuwe medewerker Zowie van den Goorbergh! Hij is aangesteld als Web Personalisatie & Optimalisatie specialist en legt jullie graag uit waar hij zich mee bezighoudt.

In het kort: wie ben je, waar kom je vandaan en wat zijn je hobby’s?

“De standaard wie, wat, waar om het ijs te breken! Ik ben Zowie, vorige week 26 jaar geworden en ik kom uit de Parel van het Zuiden. Hoewel ik wel eens op de B-side heb gestaan, ben ik geen Nac-supporter. Ik ben überhaupt geen voetbalsupporter. Behalve als Nederland speelt of bij Champions League wedstrijden. Brabantse hobby’s draag ik wel degelijk een warm hart toe: speciaal bier drinken, veel eten en genieten zijn wekelijkse kost. Mijn niet-Brabantse hobby’s zijn muziek maken, schrijven en illustreren voor mijn website www.bestweter.nl en zoveel mogelijk nieuwe dingen leren! Sorry, ik ben nogal lang van stof.”

Ach, liever lang van stof dan een stoffig persoon.
Hoe ben je bij Connect terecht gekomen?

“Eigenlijk per toeval. Ik was op zoek naar een functie als Conversie Specialist en kwam uit op een LinkedIn advertentie van Connect. Toen heb ik mijn LinkedIn doorgestuurd en werd vrijwel meteen uitgenodigd voor een kennismaking. Vervolgens heb ik meer dan 2,5 uur gesproken met Jeroen en Paul (eigenaren van Connect en EffectiveProfiles) over marketing, strategie, personalisatie en andere prachtige toekomstplannen. The rest is history!”

Waarom sprak deze functie je aan?

“Ik ben al verkocht aan gedragsbeïnvloeding en conversie sinds een gastcollege over Conversie Optimalisatie van Christiaan van der Waal (destijds Head of Conversion bij iProspect). Toen hij tijdens mijn master Economic Psychology sprak over hoe je bepaald gedrag kunt stimuleren en de effectiviteit ervan op grote schaal door kon meten, stond ik met open mond te kijken. Vooral de snelheid waarmee je experimenten kunt doen op zo’n grote schaal vond ik geweldig. Science on steroids vind ik het.”

“Voor veel mensen klinkt dit misschien een beetje eng, maar het gaat vooral om gedragsverandering op de korte termijn. Het is niet zo dat ik mensen sociaal programmeer waardoor ik hun gedrag op de lange termijn beïnvloed. Je kunt het vergelijken met een soort online butler, die heel gericht advies kan geven op basis van wat jij op eerdere contactmomenten fijn vond. Het koopproces van mensen vergemakkelijken staat voor mij altijd centraal.”

“Een mooie analogie: stel dat je naar de Ikea gaat alleen om één bepaalde lamp in het echt te bewonderen die je in de folder of online tegen bent gekomen. Hoe fijn zou het zijn als je niet het hele Ikea doolhof op zondagmiddag tussen alle krijsende kinderen moet trotseren om eventjes die ene lamp te bekijken. Als ik bij Ikea zou werken, weet ik dat jij op zoek bent naar die lamp en zorg ik ervoor dat je bij binnenkomst al de afdeling lampen ziet. Nou zal dat in een fysieke winkel zoals de Ikea moeilijk gaan, maar offline zijn we door middel van slimme technologie (machines die van jou gedrag leren) goed in staat om jouw winkelervaring vloeiend te laten verlopen.”

“Ik ben er niet op uit om mensen te manipuleren om dingen te kopen die ze niet willen. Als je daadwerkelijk geen interesse hebt in die lamp, kan ik er niet voor zorgen dat jij hem tegen jouw zin in koopt. Privacy is voor veel mensen een gevoel punt, volkomen begrijpenlijk, en daarom vind ik het belangrijk dat hier meer openheid en transparantie over bestaat. Verleiden moet je in het opzicht van personalisatie en optimalisatie vooral zien als de frictie en knelpunten van de klant wegnemen. En dit kan alleen door de klant centraal te stellen en goed naar zijn wensen en behoeften te luisteren: zowel via kwantitatieve data als door kwalitatieve data.”

Waar houd je je vooral mee bezig als Web Personalisatie & Optimalisatie specialist?

“Iedere consument zo efficiënt mogelijk helpen bij het vinden van een product of dienst dat bij hem of haar past. Op basis van data breng ik de klantwensen- en behoeften in kaart om in real-time een op maat gemaakte gebruikerservaring te kunnen bieden. Uiteindelijk is de droom van een personalisatie marketeer een 1-op-1 benadering te kunnen bieden.”

Hoe belangrijk is het voor bedrijven om aandacht te besteden aan hun online conversie optimalisatie?

“Het is een beetje vragen naar de bekende weg, maar ontzettend belangrijk. Bedrijven zijn zo gefocust op verkeer naar de website brengen, dat ze soms vergeten dat het verkeer ook nog moet converteren. Uiteindelijk zorgt Conversie Optimalisatie ervoor dat bezoekers in klanten veranderen.”

Wat zijn volgens jou de belangrijkste ontwikkelingen rondom conversie marketing?

“Op het gebied van artificiële intelligentie en machine-based learning vinden er momenteel geweldige ontwikkelingen plaats. Machines en algoritmes gaan taken overnemen die ze veel beter kunnen dan mensen. Ik hoop dat marketing als vakgebied technisch door blijft innoveren en een voorbeeldrol in gaat nemen voor vele andere vakgebieden. Bedrijven zullen steeds meer data-centrisch gaan werken in agile ontwikkelingscycli, waarin experimentatie en iteratie centraal staan. Een nerd zijn zal binnenkort sexy worden. Dat is wat ik ook altijd tegen de developers hier zeg. Die zijn overigens van mening dat ze al sexy zijn ;-)”

Nu ruim 2 maanden verder, hoe bevalt het je?

“Heel goed! De vrijheid waarmee ik zelfstandig eigen initiatieven kan ontplooien en de ruimte die ik krijg om nieuwe projecten op te zetten is uniek. Ik heb bij twee marketingbureaus en Tilburg University gewerkt, maar nergens ben ik zo’n open bedrijfscultuur tegengekomen als bij Connect. Nieuwe ideeën worden niet op voorhand al afgewezen op basis van een onderbuikgevoel van de HIPPO (Highest Paid Persons Opinion) of angst voor verandering. ‘Test maar’ is 99% van de keren de eerste reactie die ik krijg op een idee.”

Wat fascineert je momenteel het meeste in het vakgebied?

“De technologische opmars die er momenteel gaande is. Het is broodnodig dat marketing zich als vakgebied blijft ontwikkelen en niet vastloopt in haar eigen beloftes. Vaak wordt alles mooier en groter gemaakt, terwijl men nog lang niet op dat niveau van de gemaakte beloftes opereert. Dit zorgt er af en toe voor dat het onduidelijk is hoe volwassen het vakgebied werkelijk is. Door de invloed van data zie je dat bepaalde dingen niet altijd zo uitpakken als je verwacht. Maar juist op je gezicht gaan maakt je nederig. En dat is precies wat dit vakgebied nodig heeft.”

Welke kansen zie jij (voor jezelf & Connect)?

“Een knowledge leader worden op het gebied van personalisatie & marketing automation, en klanten een volledig geïntegreerde totaaloplossing kunnen bieden. Het geheel is meer dan de som der delen. Alleen door een perfecte afstemming van alle kanalen op elkaar kan je klanten een naadloze user experience bieden.”

“Voor merken is het enorm belangrijk is om relevant zijn wanneer een klant erom vraagt. De klant moet altijd centraal staan. Marketing is mensenwerk en ieder mens is anders. Daarom denk ik dat ons Data Management Platform EffectiveProfiles, ook enorm waardevol kan zijn om de buyer journey te automatiseren, zodat als we 50.000 klanten hebben er ook 50.000 verschillende journeys beschikbaar zijn.”

Tijdelijk gratis Personalisatie advies?

Om de komst van onze nieuwe collega te vieren, willen we je tijdelijk de mogelijkheid bieden om gratis conversie advies te krijgen van onze Personalisatie & Optimalisatie expert.

Neem voor 27-10-2017 contact op en ontvang een analyse op maat.

Stuur Zowie een mailtje

Deel deze post

Anouk van Noord

Webcare specialist & Social media/ communicatie stagiaire

Anouk van Noord

Webcare specialist & Social media/ communicatie stagiaire