De samenwerking tussen campagnes en kanalen

De samenwerking tussen campagnes en kanalen

Om in contact te komen met jouw doelgroep, is het belangrijk om diverse kanalen in te zetten. Twee onmisbare spelers binnen de online advertising, Google en Facebook, worden hier vaak goed voor ingezet. Maar, spelen deze twee spelers wel als een team samen? In dit artikel gaan we in op onze strategie tussen Google AdWords en Facebook, maar deze strategie is ook toe te passen op andere netwerken.

Wanneer werken campagnes samen over meerdere kanalen?

Om de vraag: “hoe goed werken campagnes over de diverse kanalen samen” te beantwoorden, moeten we eerst de ‘kloven’ tussen de netwerken bekijken. Een zeer concreet voorbeeld: AdWords data kan niet direct gebruikt worden in Facebook Advertising en Facebook data kan niet direct worden gebruikt voor het optimaliseren van targeting binnen AdWords. Eigenlijk best jammer … toch? Door deze waardevolle data met elkaar te combineren, zou je een bijna perfecte targeting kunnen doorvoeren. Jammer genoeg is dit niet ‘direct’ mogelijk.

Een weg naar geoptimaliseerde lijsten voor beide netwerken

Data vanuit Facebook en AdWords is niet direct geschikt voor het targeten binnen de ‘andere netwerken’. Een like op Facebook of een kijker van een Youtube video kunnen op het eigen netwerk gebruikt worden, maar kunnen de oversteek niet maken. Echter, ook in dit geval leiden er meerdere wegen naar Rome.

Wanneer er een tag of pixel geplaatst kan worden op een website of App, kunnen we data van beide werelden meten. Deze data kan gebruikt worden om de resultaten van beide kanalen te analyseren, zoals conversies en gedrag.

Even een case schetsen

Stel, je werft leden voor een testpanel met een cashback actie via Facebook. Je benadert hen middels een advertentie en verwijs hen door naar een landingspagina waarop ze zich kunnen aanmelden. Degenen die zich hebben aangemeld, (of personen die wel op de pagina zijn geweest, maar zich juist niet hebben aangemeld) zijn concrete profielen voor targeting middels remarketing en/of retargeting.

De twee specifieke doelgroepen kunnen gesegmenteerd worden door twee lijsten aan te maken: ‘aangemeld’ en ‘niet aangemeld’. Vervolgens kiezen we ervoor om de doelgroep ‘niet aangemeld’ opnieuw te benaderen. Dit doen we via zowel Google Adwords als Facebook middels een retargeting en remarketing campagne. We sluiten de lijst met ‘aangemeld’ uit om te voorkomen dat deze personen nogmaals worden benaderd. Een voordeel van deze methode is dat je vaker onder de aandacht komt bij de doelgroep die interesse heeft getoond (goed voor naamsbekendheid en imago!). In combinatie met een link naar de aanmeldpagina.

Wanneer een persoon zich heeft aangemeld, betekent dit dat hij of zij de interesse heeft getoond in jouw merk of product en ook bereid is geweest hier iets voor te doen. Deze doelgroep heeft een zogeheten ‘soft conversie’ gemaakt. Op basis van deze marketinglijst, kunnen we de gebruiken targeten met een andere marketinguiting, zoals een aanbieding. De kans tot succes is aanzienlijk hoger dan bij een ‘cold audience’.

De case samengevat

Marketinglijsten worden gebruikt om het bereik op andere netwerken te vergroten. De bovengenoemde case is zeer variabel in te richten. Het gaat om de denkwijze: zie verschillende kanalen niet als losse netwerken, maar als een verzameling dat elkaar ondersteunt en samen resultaat bereikt.

Campagnes daadwerkelijk laten samenwerken

Door het inrichten van marketinglijsten, kunnen campagnes van diverse kanalen elkaar versterken. Zorg ervoor dat targeting en uitsluitingen op elkaar zijn afgestemd én dat het doel duidelijk is. Nog een voorbeeld:

Een persoon heeft de aanmeldpagina van een testpanel bezocht. Het kan zo zijn dat deze persoon geen actie op de pagina heeft ondernomen, maar het bijvoorbeeld mondeling heeft verteld aan een kennis. Dan kan het zijn dat de kennis niet binnen de targeting valt en dus niet de advertentie met oproep voor het testpanel te zien krijgt. Het kan zijn dat deze persoon een zoekopdracht in Google doet, zoals: “aanmelden testpanel product X”. Een campagne in het zoeknetwerk die dergelijke zoektermen afvangt, is dan en typische campagne gericht op het ondersteunen van de andere campagnes. Een extra voordeel hiervan is dat er middels RLSA (Remarketing Lists for Search Ads) een bodaanpassing of specifieke targeting kan worden toegepast om nóg effectiever te adverteren.

Maar … dit alles is begonnen met die ene eerste klik op bijvoorbeeld een Facebook advertentie!

Deel deze post

Arthur Samson
Arthur Samson

SEA / SEO – Strateeg en Specialist


Benieuwd wat jij kunt doen met Google Adwords en Facebook Advertising?

We helpen je graag!

contact