In 5 stappen naar een visuele lijn voor social media

In 5 stappen naar een visuele lijn voor social media


Hoe presenteer je jouw merk op social media? Waar moet je extra op letten voor deze online platformen en wat is het verschil met je offline communicatie? Je leest hieronder in 5 stappen wat je kunt doen om je huisstijl op social media goed door te voeren.

1. Wat wil je uitstralen?

Deze vraag zal je altijd eerst moeten stellen voordat je begint met ontwerpen. Hoe wil je het merk neerzetten op social media? Ligt dit in lijn met de andere communicatiemiddelen die je gebruikt of wil je op social media een andere doelgroep aanspreken? We zien vaak dat merken op social media een iets jongere doelgroep proberen aan te spreken. Je mag daarbij zeker wat creatiever en gewaagder omgaan met de huisstijl.

2. Ontwikkel een template

Consistency = key! Zorg in je communicatie voor een duidelijke lijn, zodat je content herkenbaar wordt als mensen er voorbij scrollen. Je kunt voor verschillende formats ook verschillende templates maken. Onderdelen die we vaak terugzien in templates zijn: het logo, merkkleur, lijnen/vormen die bij het merk passen. Dit betekent overigens niet dat het logo in de template moét zoals je bij offline communicatie wel zou doen. De merknaam en het logo staan ook al boven de copy, dus dit hoeft niet terug te komen in de visual.

3. Fonts en kleuren

Dit spreekt voor zich natuurlijk. De fonts moeten overeenkomen met het huisstijlhandboek. We sturen daarbij wel altijd aan op maximaal 3 verschillende fonts. Dit heeft wederom met de consistentie en brand awareness te maken. Voor de kleuren geldt hetzelfde. Zorg dat ze in lijn zijn met de huisstijl en probeer ook hier maximaal 3 kleuren te gebruiken (tenzij de huisstijl een regenboog bevat 😉).

4. Contrast

Zorg in je visual voor genoeg contrast tussen de afbeelding, kleuren en fonts. Houd er rekening mee dat de visual ook op mobiel goed leesbaar moet zijn. Houd hier dus rekening mee als je een lichte achtergrond en een lichte kleur gebruikt. Je kunt hierbij drop-shadows, overlays, contrasterende kleuren of een andere achtergrond gebruiken om het contrast te vergroten.

5. Houd het simpel!

Dit is misschien wel de belangrijkste stap. Uiteindelijk probeer je met een visual iets te vertellen. Zorg dat in de visual de focus daarop ligt. Hoe meer elementen de visual bevat, hoe onoverzichtelijker het wordt en hoe sneller mensen erlangs scrollen. Less = more!

Deel deze post


Lizette van Gameren

Creative

Lizette van Gameren

Creative