4 toepassingen van het carrousel format

4 toepassingen van het carrousel format

Wat is het carrousel format en wat maakt het uniek? Waarom zou je voor een carrousel kiezen in plaats van een algemene post? Hieronder leg ik uit wat een carrousel precies is en hoe je dit kunt toepassen in verschillende situaties.

Wat is een carrousel?

Een carrousel is een post format op Facebook of Instagram met minimaal 2 tot maximaal 10 vierkante afbeeldingen en/of video’s, waarin je meerdere links kunt plaatsen. Een item in een carrousel wordt ook wel een card genoemd. Bij iedere card kun je een andere link plaatsen of een Call To Action (o.a. “Meer bekijken” en “Shoppen”).

Hoe kun je dit format het beste inzetten?

1. Je kunt meerdere producten plaatsen in een carrousel; en omdat je bij iedere card een andere link kunt toevoegen, kun je de fan makkelijker doorsturen naar die producten op je website. Hierdoor overspoel je de fan niet met meerdere product posts en zijn ze mooi gebundeld en overzichtelijk in de carrousel. Deze manier om het carrousel format in te zetten is daarom zeer geschikt voor als je een digitale folder of webshop hebt. Daarnaast kun je dit bijvoorbeeld ook inzetten om recepten onder de aandacht te brengen. Dit hebben wij gedaan voor Vomar’s seizoensrecepten:

2. Een carrousel is ook een goed middel voor storytelling. Door te swipen gaat de fan mee in het verhaal. Dit hebben wij ingezet voor Weight Care, waarbij de carrousel een voedingsschema laat zien voor een dag:

3. Een andere optie is om een panorama te creëren. Zo maak je een geheel van je carrousel door middel van doorlopende beelden. Think outside the box! Bij deze carrousel posts van Trind en Expert hebben we hier gebruik van gemaakt. Op deze manier kun je meer producten kwijt in een post, maar wordt het niet te rommelig of krap. De doorlopende foto zorgt ervoor dat men vrijwel onbewust verder swipet naar de volgende card.

4. Wanneer je meer informatie over één product kwijt wilt, kun je ook een carrousel inzetten. Je kunt verschillende kenmerken van een product uitlichten, zoals deze post van Euroma waarin iedere card iets vertelt over sterrenanijs:

Extra tip: Je kunt bijvoorbeeld ook creatief omgaan met de copy’s in de cards, zoals wij hebben gedaan bij deze post van Ranzijn. We hebben de copy hier opgedeeld per card, waardoor de fan verleid wordt om verder te swipen:

Genoeg opties dus!
Ben je na het lezen van deze blog geïnspireerd geraakt? Yes, doel bereikt!
Zou je graag gerichter advies willen? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder!

Deel deze post

Elif Aşkın

Design trainee