4 tips voor een succesvolle e-mailmarketing campagne

4 tips voor een succesvolle e-mailmarketingcampagne

Wie een aantal jaar geleden zei dat e-mailmarketing snel achterhaalt zou zijn, heeft zijn gelijk niet gekregen. E-mailmarketing is booming! Ben je benieuwd hoe je een succesvolle e-mailmarketingcampagne inzet? Wij geven je 4 tips!

Tip 1: personaliseren, personaliseren … hyper-personaliseren!

Personaliseren … je hebt het waarschijnlijk al vaak gehoord. Hyper-personaliseren gaat nét een aantal stappen verder, maar is ook heel goed toe te passen. Met hyper-personalisatie weet je niet alleen de naam, leeftijd en geslacht, maar ook interesses, gedragingen en voorkeuren. Zo speel je nóg beter in op de behoeften van jouw klant.

Om dit te kunnen toepassen, moet je net als bij personaliseren data verzamelen over jouw klanten. De demografische gegevens die je hebt verzameld door bijvoorbeeld om een voor- en achternaam te vragen bij aanmelding van de nieuwsbrief, pas je uiteraard toe in bijvoorbeeld de aanhef van de tekst. Dit voelt voor veel klanten echter niet meer ‘bijzonder’, omdat dit al door veel bedrijven wordt gedaan. Hyper-personalisatie pas je toe door alle ‘extra’ informatie die je hebt verzameld, toe te passen, dus de interesses, gedragingen en voorkeuren van jouw klanten. Stel: een ontvanger van jouw nieuwsbrief klikt vaak op een afbeelding van zonvakanties in jouw nieuwsbrief. Sla deze informatie per gebruiker op en zorg ervoor dat deze klant meer gespecificeerde nieuwsbrieven over zonvakanties krijgt, want daar is hij of zij duidelijk in geïnteresseerd!

Tip 2: wees persoonlijk

Personalisatie: check! Hyper-personalisatie: check! Maar vergeet ook zeker dit trucje niet om de open ratio van je nieuwsbrief te verhogen. Je kunt natuurlijk vanuit je bedrijfsnaam (of een info@… e-mailadres) nieuwsbrieven versturen. Veel persoonlijker is het echter om het vanuit een ‘echte naam’ te doen. De ontvanger denkt dat het gaat om een persoonlijke e-mail, waardoor ze sneller geneigd zijn de mail te openen. Dan is het daarna aan de inhoud van je nieuwsbrief om de lezer niet teleur te stellen. 😉

Tip 3: zorg voor een duidelijke doelstelling

De basis van marketing is om concrete doelstellingen te definiëren. Dit geldt ook voor e-mailmarketing. Voordat je start met het versturen van nieuwsbrieven, moet je vooraf duidelijke doelen hebben opgesteld. Zorg ervoor dat deze doelen in je gehele marketingstrategie passen en aansluiten op je marketingdoelstellingen. Pas daarna verzin je het onderwerp, maak je het design op, schrijf je een aanlokkende titel en verzend je de nieuwsbrief.

Tip 4: kwalitatieve e-mailadressen

Om goede resultaten uit je e-mailcampagne te halen, is het van belang dat je een kwalitatief goed e-mailbestand hebt. Een kwalitatief goed e-mailbestand heb je wanneer je alle e-mailadressen op een eerlijke manier hebt verzameld, er personen in de lijst zitten die oprecht interesse in jouw product en/of dienst en deze mensen ook regelmatig jouw nieuwsbrief openen en/of doorklikken.

Allereerst moet je ervoor zorgen dat je een goed gevuld e-mailbestand hebt. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een activatie in te zetten, zoals een Testpanel of Cashbackcampagne waar deelnemers hun e-mailadres bij invullen. Een andere manier is om een pop-up op je website te installeren of een kleine korting aan te bieden. Het gevaar kan zijn dat deze aanmeldingen kwalitatief minder goed zijn, omdat zij zich alleen aanmelden voor de korting en dus niet oprecht geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Je kunt er natuurlijk met jouw nieuwsbrieven voor zorgen dat ze wél oprecht geïnteresseerd worden.

Na een tijdje het goed gevulde e-mailbestand te hebben gemaild, is het tijd om te kijken hoe deze groep het heeft gedaan. Selecteer de ontvangers die meer dan 6 maanden (als je maandelijks een nieuwsbrief verstuurd) of 2/3 maanden (als je wekelijks een nieuwsbrief verstuurd) de nieuwsbrief ontvangen en stuur hen een nieuwsbrief met de vraag: “Wil jij onze nieuwsbrieven nog
ontvangen?”. Dit kun je nog een keer herhalen door ze een herinnering te sturen. De personen die de nieuwsbrief niet hebben geopend, of die de nieuwsbrief hebben geopend, maar zich hebben afgemeld, kun je uit de lijst halen. Zo mail je effectiever naar klanten die jouw nieuwsbrieven willen ontvangen!

Oké, nog eentje dan …

Als je goed wilt scoren met jouw nieuwsbrief, moet je er wel voor zorgen dat de nieuwsbrief goed aankomt. Je wilt dat de nieuwsbrief in de inbox terecht komt en niet in de reclame- of spamfolder. Wil je testen of jouw nieuwsbrief spam-proof is? Ga dan naar deze website: https://www.mail-tester.com/ , stuur een e-mail naar het mailadres dat je te zien krijgt en wacht op de resultaten.

Wij zijn ervan overtuigd dat e-mailmarketing élke campagne kan ondersteunen, mits jij je natuurlijk aan onze tips houdt. 😉 Succes met je volgende campagne!

Deel deze post

Arthur Samson
Anouk Mourits

Marketing & Communicatie Specialist


Heb je vragen over e-mailmarketing of hyper-personalisatie?

We helpen je graag!

contact