Pinterest advertising en marketing oplossingen


Ben jij een van de eersten op het gebied van Pinterest advertising?

Pinterest heeft wereldwijd zo’n 250 miljoen actieve gebruikers: gezamenlijk zijn deze gebruikers goed voor 175 miljard pins (afbeeldingen).

Pinterest is in 2019 met 18% gegroeid ten opzichte van 2018 naar maar liefst 3,5 miljoen Nederlandse gebruikers. Op dit moment zijn er 734.000 dagelijkse Nederlandse gebruikers die stuk voor stuk op zoek zijn naar inspiratie.

WeConnect zorgt door de meest effectieve en efficiënte targeting voor het optimaal bereiken van jouw doelgroep en biedt slimme marketing oplossingen binnen de customer journey. Vragen over Pinterest advertising of benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen?

Neem contact met ons op

Waarom adverteren op Pinterest.

Via Pinterest kom je in contact met personen die specifieke interesse hebben in jouw producten.

Het is hét platform om inspiratie op te doen! Je kunt hier jouw doelgroep volop inspireren, brand awareness staat dus voorop bij advertising. Zet Pinterest advertising daarnaast in voor het creëren van naamsbekendheid, het genereren van traffic en het stimuleren van directe verkopen.

Adverteren op Pinterest kan geschikt zijn voor:

  • Pinterest zorgt voor een betere branding van jouw product of dienst
  • Gericht adverteren op interesses van je doelgroep
  • Vergroten van de naamsbekendheid
  • Meer Pinterest volgers voor je merk
  • Genereren van traffic en conversie
  • Inhaken op actuele gebeurtenissen
  • Ideaal om nieuwe producten te introduceren aan je doelgroep

Advertising opties op Pinterest

Promoted Pins

Dit is de term die Pinterest aan zijn advertenties geeft. De advertentie komt in in de tijdlijn van de gebruiker, tussen die van zijn vrienden en gevolgde merken, te staan en bevat veelal een link naar een landingspagina. Wanneer sfeerbeeld wordt gebruikt, voelt de advertentie natuurlijk aan tussen alle andere organische pins.

Cinematic Pins & App Pins

Deze pins animeren met de snelheid van het scrollen – een uniek format! Daarnaast heb je ook nog de App Pins. Hiermee is het mogelijk om smartphone-apps te promoten.

Promoted Video Pins

Video Pins hebben over het algemeen een veel hogere interactie percentage en zorgen ervoor dat je een ‘merk beter kan laten spreken’. Ook zijn ze populair bij pinners: wanneer een gebruiker een video Pin ziet, krijgen ze meer inspiratie om ideeën tot leven te brengen.  

Search Ads

Door de sterke zoekfunctie van het medium worden veel pins gevonden, zowel tekstueel als visueel. Keyword targeting behoort tot een belangrijk element voor het opzetten van advertenties.

Buyable Pins

Buyable Pins zijn te herkennen aan het prijslabeltje, deze pins kunnen door gebruikers binnen Pinterest worden gekocht, zonder het platform te verlaten. Door deze functie wilt Pinterest een echt e-commerceplatform worden. Betalingen vinden plaats via creditcard en Appel Pay.

Rich Pins

Een Rich Pin oftewel de Uitgebreide Pin. Een Rich Pin haalt informatie van je website en toont dit binnen de Pin op Pinterest. Denk bijvoorbeeld aan ingrediënten (receptenpins), productinformatie (productpins) en auteursinformatie (artikelpins).

Pinterest Tag

Om direct inzichten te krijgen in de prestaties middels Pinterest Advertising, wordt de Pinterest Tag toegevoegd op de website (bestemming) zodat onder andere conversies kunnen worden toegewezen waardoor concreet op prestaties geoptimaliseerd kan worden.


Targeting Mogelijkheden adverteren op Pinterest

Interesse Doelgroepen

Pinterest bezit unieke informatie over jouw doelgroep. Denk hierbij aan wat mensen interessant vinden, wat hun smaken zijn of in welke levensfase zij zich bevinden. Deze informatie kan perfect gebruikt worden om een ideale interesse doelgroep samen te stellen.

Vanuit de adverteerders wordt gevraagd om interesses toe te voegen die relevant zijn voor gepromote pins. Een voorbeeld hiervan is bij het promoten van Badkamer sanitair. Hierbij is het belangrijk dat de interesses zoals “badkamer”, “badkamer modern”, “badkamer zwart” etc. worden geselecteerd.

Zoekwoord Targeting

Het platform wordt regelmatig gebruikt om specifieke producten op te zoeken of om inspiratie op te doen. Pinterest maakt gebruik van Zoekwoord Targeting om advertenties beter aan te laten sluiten op de zoekopdrachten van de gebruiker. Het is dus mogelijk om in te kopen op verschillende matches zoekwoorden (vergelijkbaar als Google Ads), denk hierbij aan;

Brede Match: Gepromote pins worden niet alleen vertoond op het selecteerde zoekwoord maar ook op basis van verkeerde spellingen, synoniemen of andere relateerde termen. De volgorde van de zoekwoorden is niet van belang.

Bewoording Match: Nagenoeg gelijk aan “Brede Match” alleen bij deze match is de woordvolgorde wel van belang.

Exact Match: Gepromote pins worden uitsluitend vertoond indien de gebruiker het exacte zoekwoord intypt binnen Pinterest.

Negatieve Match (uitsluitingen): De negatieve term match maakt het mogelijk om irrelevante zoekwoorden op een brede match uit te sluiten.

Uitgebreide Targeting.

Custom Audience Targeting

Door inzet van eigen klantdata is het mogelijk om gebruikers heel gericht te targeten. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van e-mailadressen, websitebezoekers en de betrokkenheid van doelgroepen. De doelgroep moet minimaal uit 100 gebruikers bestaan.

Daarnaast is het mogelijk om “actlike doelgroepen” te maken van eigen klantdata bronnen. Op deze manier kun je eenvoudig de huidige groep vergroten en soortgelijke gebruikers bereiken.

Gerelateerde items

  • Blog:
    7x social trends in 2018
  • Case:
    Trendhopper Woonstijlen Quiz
  • Case:
    Grohe canvas
  • Blog:
    In 5 stappen naar een visuele lijn voor social media

Geïnteresseerd geraakt?

Neem contact met ons op!

Contact