Social media design en het mobiele tijdperk

Wat heeft de verschuiving van desktop naar mobiel voor invloed op design voor social media?


Zoals je misschien wel gemerkt hebt, gebruiken steeds meer mensen hun smartphone om te internetten in plaats van een laptop of desktop. Gemiddeld is het gebruik van desktop in de afgelopen jaren jaarlijks met zo’n 4,6% gedaald en is het gebruik van de smartphone met maar liefst 7,4% gemiddeld gestegen (bron: CBS). En deze groei stopt voorlopig ook niet. Het is dan ook geen verrassing dat smartphone apps als Facebook, Instagram en Snapchat steeds populairder worden. Maar wat heeft dit voor invloed op je social media design? Hieronder leg ik uit welke aspecten beïnvloed worden en hoe je daar in je designwerk een vertaalslag in kunt maken.

Formaat

Het eerste waar je aan moet denken bij design for mobile is het formaat. Desktops en laptops zijn landscape georiënteerd. Dit betekent dat er in de breedte meer ruimte is voor content, dan in de hoogte. Dit komt goed in beeld op een desktop of laptop, maar op een smartphone met een portrait-oriëntatie is de impact van zo’n post een stuk lager.

Met de opmars van mobiele gebruikers is een landscape formaat dus niet meer de beste keuze. Heb je een jonge doelgroep met veel mobiele gebruikers dan is een 4:5 formaat ideaal. De afbeelding of video is dan bijna volledig in beeld.
Is je doelgroep iets meer verdeeld? Dan is een vierkant (1:1) formaat een mooie tussenweg.

Aandacht

Smartphones zijn ontworpen om mee te nemen, om altijd bereikbaar te zijn. Dit heeft als gevolg dat smartphones (en daarmee social media apps) vaak on-the-go worden gebruikt. Gemiddeld openen smartphone-gebruikers de Facebook-app 14 keer per dag. Dit moet ook haast wel als we de extreme hoeveelheid informatie die we dagelijks voor onze kiezen krijgen niet willen missen. Een gevolg hiervan is dat onze aandachtspanne sinds 2000 met 33% is gedaald en nu zo’n 8 seconden bedraagt (Bron: Facebook).
Probeer dan maar eens de aandacht van je doelgroep vast te houden!

Om allereerst de gebruiker te laten stoppen met scrollen, moet je post opvallen in de tijdlijn. Dit kun je doen door kleurgebruik, een grote titel of een video. Om vervolgens de aandacht te houden, is het van groot belang dat het doel van de post meteen duidelijk is: wat wil je dat de fan doet met je content?
Gebruik daarom in je visual 1 duidelijk focal point. Dit kan een product zijn of bijvoorbeeld een button met ‘Win!’. Op het moment dat je geen focal point kiest en de visual vol propt met producten, teksten en buttons, dan haakt de fan af en scrolt hij door.

Zoals Denise al beschreef in haar blog over Generatie Z, is dit zeker voor de toekomstige generaties een belangrijk punt.

Video en geluid

Het is je misschien al opgevallen in je eigen tijdlijn: er komen steeds meer video’s op social media. Facebook voorspelt zelfs dat in 2020 75% van alle content uit video bestaat. Dit heeft onder anderen te maken met een hogere aandachtspanne voor video dan voor foto.
Bij een video wordt het ‘werk’ als het ware voor je gedaan. Je hoeft niet te scrollen, de informatie wordt in een kort verhaaltje aan je verteld en het is ook nog eens leuk om naar te kijken.
Maar hoe kunnen we de video-content optimaliseren voor mobiel?

Dit begint weer bij het formaat. Bij video is een breedbeeld (16:9) formaat de standaard. Zeker op YouTube is dit nog steeds een ideaal formaat. Op desktop kun je dit full-screen kijken en op mobiel wordt je oriëntatie gedraaid van portrait naar landscape. In Facebook en Instagram is dit echter niet het geval. Hier kun je dus weer het beste gaan voor een 1:1 of 4:5 verhouding.

De lengte van de video is idealiter korter dan 10 seconden in verband met de aandachtspanne.

Het laatste aandachtspuntje heeft weer te maken met het on-the-go gebruik van smartphones. Omdat we de meeste content bekijken als we onderweg zijn, kijken we video’s vaak zonder geluid. Je moet daarom video’s ontwerpen voor geen geluid, maar verrijken mét geluid.
Dit betekent dat de boodschap van de video ook over moet komen als je zonder geluid kijkt, maar dat de ervaring van de video beter is mét geluid. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door ondertitels te gebruiken of visuele elementen toe te voegen, zodat je de ogen van de kijker naar het juiste punt trekt.

Nieuwe content-types voor mobiel

De verschuiving van desktop naar mobiel wordt door o.a. Facebook verder gestimuleerd door nieuwe functies te lanceren die mobile-only zijn.

Canvas
De eerste is het nieuwe advertentie format ‘Canvas’. Canvas is alleen zichtbaar op mobiel en wordt beeldvullend afgespeeld voor de ultieme beleving. In deze case kun je lezen hoe wij Canvas hebben ingezet voor GROHE.

Facebook Live
Alhoewel deze functie niet alleen voor mobiel zichtbaar is, past het wel in het plaatje van de smartphone-gebruiker. Hiermee deel je je video’s in real-time met je fanbase en kunnen zij ook in real-time interacteren met je content. Deze in-the-moment content past dan natuurlijk ook weer perfect bij de gedachte om altijd bereikbaar te zijn.

Stories
Het zal je niet ontgaan zijn, maar na Snapchat en Instagram heeft nu ook Facebook de functie ‘Stories’ geïntroduceerd. Deze functie is volledig gericht op het mobiele tijdperk waar je altijd je telefoon bij de hand hebt om foto’s en video’s te maken en die direct te delen met je vrienden en familie. Alhoewel dit voor bedrijven op Facebook nu nog niet super relevant is, moet je wel in je achterhoofd houden dat de introductie van Stories op Snapchat, Instagram en Facebook het verwachtingspatroon van content verandert en het gebruik van smartphone apps verder blijft stimuleren.

Dus… wat moet je hier nu mee?

De eerste stap is om te reflecteren op je eigen content. Is dit eigenlijk wel geschikt voor mobiel en welke nieuwe content-types kun je gaan inzetten? Als je er niet uitkomt of eens een ander perspectief wilt, stuur me dan gerust een mailtje: lizette@weconnect.nl 😉

Deel deze post

Lizette van Gameren

Visual & UX/UI designer

Lizette van Gameren

Visual & UX/UI designer