Interactive storytelling door gamification: geef fans de controle over content!

Interactive storytelling door gamification: geef fans de controle over content!


Roep jij weleens iets naar het scherm als je een film kijkt? Schreeuw je tijdens een concert keihard de titel van je favoriete nummer in de hoop dat de artiest je verzoekje speelt? Ben jij teleurgesteld als een verhaal niet afloopt zoals je had gehoopt? Misschien knik je nu met je hoofd of reageer je met een hoorbaar “hmm hmm”, want als publiek houden we van interactie met hetgeen we consumeren en het liefst oefenen we zelfs een beetje invloed uit op de content.

Het begint wanneer we als kinderen uitklapboeken lezen en onze acties effect hebben op het visuele deel van het boek. Alleen een mooi plaatje is niet genoeg en zelfs een prachtig geanimeerde video geeft niet hetzelfde voldane gevoel als werkelijk iets aanraken om daarmee invloed uit te oefenen. Hierna kwamen de computerspellen uit het ‘point-and-click’ genre, waarmee de gebruiker op delen van het scherm kon klikken om een interactie uit te voeren. Bekende voorbeelden hiervan zijn Monkey Island, Indiana Jones en Grim Fandango. Niet geheel verwonderlijk komen deze spellen allemaal uit de stal van LucasArts; opgericht door filmmaker George Lucas, bekend van o.a. de Star Wars filmreeks. Bij deze vorm van storytelling wordt de betrokkenheid van de spelers groter, doordat zij het gevoel hebben meer controle te hebben over hoe en in welk tempo het verhaal wordt verteld.

Recent heeft televisienetwerk HBO aangekondigd met een interactieve TV-serie te komen genaamd Mosaic. Via een app kan de kijker zelf kiezen hoe hij of zij zich door het verhaal navigeert. Dit principe heeft veel gemeen met gamification, waarbij een spelelement aan een niet-spel context (in dit geval een verhaal) wordt toegevoegd middels een beloning. Gamification wordt al langer in apps binnen Facebook gebruikt, maar de vertaalslag naar content is pas recent gemaakt.

Doordat wij als Facebookgebruikers worden overspoeld met “standaard” statische content zoals foto’s, tekst en zelfs video’s, tonen gebruikers steeds minder betrokkenheid op Facebook. We weten dat Facebookgebruikers doorgaans goed reageren op interactieve content. Posts met vragen of keuzes ontvangen vaak veel meer reacties dan posts waar niet om een interactie wordt gevraagd. Nu vraag je je wellicht af: hoe is deze interactie door te trekken naar andere contentvormen en hoe kunnen we er een spelelement aan toevoegen?

We hebben de 4 meest interactieve contentvormen op een rijtje gezet:

1. Gifjes

Drempel: laag
Interactie: laag
Controle van gebruiker: laag

Sinds 2013 kunnen gifjes op Facebook gebruikt worden. Hoewel de .gif bestanden extern gehost moeten worden (bijv. op de website Giphy), toont Facebook de gifs automatisch en laat deze continu loopen. Gifs staan interactie toe, omdat deze op mobiel kunnen worden gepauzeerd door op het gifje te tappen. Dit creëert vele gamification-mogelijkheden waarbij de gebruiker het beeld op het juiste moment moet stoppen, zoals te zien is op onderstaand voorbeeld.

2. 360°

Drempel: medium
Interactie: hoog
Controle van gebruiker: laag

In 2016 rolde Facebook de 360° foto en -video functionaliteit uit. Hiermee staat de gebruiker in het middelpunt van de content en kan letterlijk om zich heen kijken. Mobiele gebruikers kunnen zelfs door de foto of video navigeren door hun smartphone te bewegen. Dankzij deze functie hebben we een aantal populaire zoekspelletjes voor onze klanten kunnen maken.

3. Live poll

Drempel: laag
Interactie: laag
Controle van gebruiker: hoog

Een korte rage aan het einde van 2016 en begin van 2017: de Facebook live poll. Deze livestream toont hoeveel likes, loves en andere reacties er op een post zijn gekomen. De combinatie van video en interactie zorgt voor ongekend hoge views en betrokkenheid. Het spelelement komt uit de “kick” die het geeft om te zien dat jouw keuze wint. We hebben voor een aantal klanten live polls ingezet om de fans winnaars te laten kiezen, zoals voor de CêlaVíta Stamppot wedstrijd.

4. Canvas

Drempel: hoog
Interactie: hoog
Controle van gebruiker: medium

In 2016 lanceerde Facebook een nieuwe contentvorm: Facebook Canvas. Een mobiele belevenis waarin storytelling centraal staat. Zoals de uitklapboeken van onze jeugd, staat een canvas-advertentie je toe om met het verhaal te interacteren. In plaats van een lineair verhaal kan de gebruiker ervoor kiezen welk pad hij of zij volgt. In onderstaand voorbeeld van Grohe zie je hoe de kijker de mogelijkheid krijgt om voordelen van de Sensia Arena te ontdekken. Door de USP’s in categorieën in te delen, heeft de kijker invloed op welke content hij/zij wel en niet bekijkt. Deze interactieve contentvorm zorgde dan ook voor een CTR van ruim 6.5%.

Ondanks dat Facebook Canvas een populaire contentvorm is, zien wij ook dat het onderste nog niet uit de Live poll-kan is gehaald. Wij denken dan ook dat de Live poll uiting kan worden ingezet als een waar Live-event op Facebook waarbij we de aandacht van fans gedurende een langere periode kunnen vasthouden en de betrokkenheid kunnen verhogen door de fans nog meer invloed en controle te geven over de content. Durf jij als eerste deze vorm van storytelling aan? Neem gerust contact op met mij!

Deel deze post

Niels Leeuwenhoek

Visual designer & photographer

Niels Leeuwenhoek

Visual designer & photographer