10x scoren met Facebook Custom Audiences

10x scoren met Facebook Custom Audiences

De uitdaging in het adverteren op social zit ‘m telkens weer in de strategie van je campagne. Hoe ga je het budget inzetten, op welk deel van de funnel wil je je richten en wil je dus vooral bereik genereren of juist directe aankopen bewerkstelligen? Welke creatives ga je hierbij inzetten, wat zijn je KPI’s … en misschien nog wel het allerbelangrijkste: de targeting. Facebook biedt hiervoor mogelijkheden waarmee je de meest geweldige doelgroep kunt vormen. Denk aan hoogopgeleide mannelijke liefhebbers van de Indiase keuken, woonachtig in de Randstad en met een voorliefde voor vtwonen, die ook nog eens binnenkort jarig zijn… ? Maar waar het hart van een social advertiser pas echt sneller van gaat kloppen, is de inzet van Facebook Custom Audiences. In deze blog ga ik je uitleggen waarom dat is én geef ik direct 10 praktische voorbeelden.

Oké Mieke, ik ben een newbie op dit gebied. Wat is een Facebook Custom Audience?

Simpel gezegd kun je met een Facebook Custom Audience (= CA) op basis van gegevens een groep aanmaken waarop je een advertisingcampagne kan richten. Zo’n audience is heel waardevol om in te zetten, omdat deze personen al bekend zijn met je merk/organisatie en je zo véél gerichter kan adverteren. Wanneer je van te voren een goede strategie hebt uitgezet, kun je deze groepen steeds een stapje verder in de funnel krijgen.
Je hebt hiervoor vier verschillende basisopties:

Website verkeer
Installeer de Facebook- pixel en ga los! Maak een lijst aan van alle personen die op je website zijn geweest of die een bepaalde landings-/actiepagina hebben bezocht.

Engagement op Facebook
Deze optie is <3 als je op zoek bent naar de mensen die hebben ‘ge-engaged’ met je content. Maak een groep aan van personen die een specifieke video hebben gezien, die een lead ad (ja, ik gooi er nog een term in) hebben ingevuld, of juist hebben geopend maar nog niet hebben ingevuld. Groepeer je Canvas kijkers- en klikkers, personen die interactie met je Facebookpagina hebben vertoond, die een post van jou hebben opgeslagen… Facebook biedt je veel mogelijkheden.

Klantbestand
Je hebt al informatie van je klanten, denk bijvoorbeeld aan e-mailadressen die je voor e-mailmarketing in zet. Upload deze lijst, bekijk hoeveel matches Facebook kan maken tussen de e-mailadressen en Facebookprofielen en start je campagne.

App activiteit
Zoals de naam al zegt: maak een groep aan van personen die je (Facebook)app hebben gebruikt.

Kom maar op met die 10 praktische voorbeelden!

1. Video betrokkenheid opvolgen
Gebruik een video campagne om veel awareness te realiseren. Maak vervolgens een CA aan van de groep die (een deel van) de video heeft bekeken en volg de video campagne op met een lead campagne of een speciale kortingspromotie om zo de doelgroep verder in de funnel te krijgen.

2. Nieuwsbrief opt-ins
Importeer de nieuwsbrief opt-ins en gebruik deze groep om je pagina – of een bepaalde advertentie te promoten.

3. Klanten uitsluiten
Voorbeeld 2 werkt ook reversed: wanneer je bijvoorbeeld een lead campagne hebt draaien om nieuwsbrief opt-ins te verzamelen, kun je de huidige opt-ins hiervoor uitsluiten zodat er minder waste ontstaat.

4. Retargeting website bezoekers
Maak slim gebruik van je website bezoekers. Hebben zij een bepaalde pagina bekeken? Volg ze op met een advertentie waarin meer informatie/context wordt gegeven, beloon deze groep met een kortingsactie of stimuleer het betalingsproces in de webshop wanneer de bezoeker nog producten in het winkelmandje heeft liggen.

5. Deelnemers activatie opsporen
Wil je een activatie promoten om meer gegevens van je doelgroep te verzamelen? Maak dan bijvoorbeeld gebruik van een engagement CA. Deze doelgroep heeft onlangs al interactie met je content vertoond dus kan een stapje verder in de funnel meegenomen worden door een activatie (gamification) aan te bieden. Uiteraard kun je hier ook andere CA’s voor inzetten.

6. App gebruik
Is het doel van je activatie om een totaal aantal inschrijvingen te verzamelen en gebruik je hiervoor een Facebookapp? Maak dan een CA van personen die aan de app hebben deelgenomen en sluit deze groep uit. Zo voorkom je dat de frequentie te hard oploopt. Immers wil je telkens nieuwe personen voor je activatie benaderen. Ook kun je de personen die al wel de app hebben gebruikt maar niet de inschrijving hebben afgerond, opnieuw benaderen. Extra tip: volg de personen die aan je activatie hebben meegedaan na afloop op met een vervolg campagne.

7. Gebruik Customer Data Platform
Maak slim gebruik van al je klantdata en verzamel de data uit verschillende bronnen in een platform als Effective Profiles. Hierin kun je groepen aanmaken op basis van meerdere insights. Exporteer deze groep naar een CA en je kunt direct aan de slag.

8. Target de personen die nooit de nieuwsbrief openen
Vaak denken we bij CA’s aan groepen die juist iets met je merk/organisatie doen. Echter kun je ook een CA van personen aanmaken die juist nooit je nieuwsbrief openen. Wellicht kun je jouw boodschap wel via Facebook met ze delen.

9. Slimme combinaties
Combineer jouw CA met de bestaande targeting mogelijkheden van Facebook om bijvoorbeeld alleen de personen te bereiken die binnenkort jarig zijn. Denk bijvoorbeeld aan je huidige klantenlijst op basis van e-mailadressen en laat aan deze groep een promotie voor hun verjaardag zien.

10. Look a like!
Dit is toch wel de tip der tips. Facebook biedt ook de mogelijkheid om een look a like (vergelijkbare) groep aan te maken op basis van jouw gecreëerde doelgroep (gebaseerd op Facebook targeting), maar óók op basis van jouw CA. Ook al is je CA relatief klein, met de look a like optie maakt Facebook een grotere, vergelijkbare doelgroep aan. Score!

Bonustip: denk ook aan hoe je de content en/of advertenties, zowel in copy als beeld, voor jouw CA persoonlijk én relevant maakt.

Ik hoop dat ik je hiermee aan het denken heb gezet van alle verschillende mogelijkheden van Facebook Custom Audiences en dat ook jouw hart hier wat sneller van is gaan kloppen! Wil je meer weten? Mail me gerust op mieke@weconnect.nl.

P.S. Ja, je kunt mijn e-mailadres opnemen in jouw Custom Audience, maar nee: hieraan is geen Facebookprofiel gekoppeld. Direct mailen werkt in dit geval dus beter. ?

Deel deze post

Mieke Prins

Lead marketeer & advertising specialist

Mieke Prins

Lead marketeer & advertising specialist